رسانه‌های چاپی در فاریاب از فعالیت بازمانده‌اند

پس از روی‌کارآمدن حکومت طالبان در همه عرصه‌های زندگی آسیب رسیده است. در این میان به رسانه‌ها نیز که چشم و گوش یک جامعه‌اند، آسیب جدی رسیده است.

در بیست سال گذشته با شکل‌گیری و رونق بیشتر رسانه‌ها در فاریاب، در کنار رسانه‌های صوتی، رسانه‌های چاپی نیز جایگاه خود را در میان علاقه‌مندان خود پیدا کرده بود؛ اما طی یک سال گذشته این دست‌آوردها در حال از بین رفتن است.

مسئولان محلی فاریاب نیز تأیید می‌کنند که در حکومت جمهوریت ۱۵ رسانه‌ی چاپی در این ولایت فعالیت داشتند اما در حال حاضر یک رسانه چاپی دولتی به‌نام جریده فاریاب چاپ شده و به دسترس مخاطبان رسانیده می‌شود.

نصیراحمد طیار، مدیرمسئول رسانه چاپی «همدم» که در بخش ویژه زنان فعالیت داشتند در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید در سال ۲۰۱۵ با تلاش یک دخترخانم جواز فعالیت جریده همدم را گرفتند و در جریان پنج الی شش سال فعالیت خوبی داشتند.

به‌گفته آقای طیار، در سال‌های اخیر به‌دلیل وضعیت بد اقتصادی فعالیت کم‌تری داشتند اما طی یک سال گذشته بنابر وخیم شدن وضعیت اقتصادی، جریده کاملا نشرات‌اش را بست.

وی می‌گوید: «جریده همدم از سال ۲۰۱۵ به این‌سو در پنج ولایت شمالی کشور فعالیت داشت و مرکز آن در فاریاب بود. بیشتر نشرات در مورد حقوق زنان و دختران بود و مقالات دختران را پوشش می‌دادیم. دختران نیز در کنار ما در این جریده فعالیت داشتند اما در این اواخر بنابر مشکلات اقتصادی از فعالیت باز ماندیم.»

نمونه‌ای از جریده همدم.

حسام‌الدین تویغون، مدیرمسئول ماهنامه «ایزگو» می‌گوید این ماهنامه را با تلاش شماری از فرهنگیان فاریاب جهت کارهای فرهنگی و نشر مطالب در این بخش ایجاد کرده بودند. چند سال این ماهنامه فعالیت داشت، اما بنابر نبود امکانات مالی طی سال‌های اخیر از فعالیت بازماند.

در همین حال جریده «ایشانچ»، یکی دیگر از جریده‌های پر مخاطب در فاریاب بود که بیشتر به زبان اوزبیکی فعالیت داشت. این جریده با همکاری شماری از فرهنگیان این ولایت ایجاد شده بود که او نیز در این اواخر از فعالیت باز مانده است.

شفیع بیگ‌اوغلی، یکی از ژورنالیستان فاریاب و عضو هیأت تحریر جریده ایشانچ در گفت‌وگو به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید واقعیت و کمبودی‌های جامعه را با حفظ بی‌طرفی در این جریده نشر می‌کردند و مطالب انتقادی را جهت اصلاح دولت‌ و جامعه نیز نشر می‌نمودند.

به‌گفته آقای بیگ‌اوغلی، این جریده به‌دلیل مشکلات مالی نه، بلکه به‌دلیل این‌که در حال حاضر نمی‌توانند مطالب انتقادی و واقعیت‌هایی که در جامعه است نشر کنند، بسته شده است.

وی می‌گوید: «جریده ایشانچ همیشه موضوعات انتقادی از حکومت را نشر می‌کرد اما پس از یک سال جرأت نکردیم که موضوعات انتقادی نشر کنیم؛ این سبب شده که فعالیت خود را توقف بدهیم.»

رسانه‌های چاپی خصوصی در فاریاب از فعالیت بازمانده‌اند.

از سویی هم، کمیته مصونیت خبرنگاران افغان با ابراز نگرانی از توقف فعالیت رسانه‌های چاپی و صوتی در فاریاب می‌گوید با توقف رسانه‌های چاپی و صوتی در این ولایت شمار زیادی از خبرنگاران کارهای‌شان را از دست داده‌اند.

فیروز غفوری، نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در فاریاب در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید، در حال حاضر هیچ رسانه‌ای چاپی خصوصی در این ولایت فعالیت نمی‌کند و خبرنگارانی که در این رسانه‌ها فعالیت داشتند شغل شان را از دست داده و بی‌سرنوشت شده‌اند.

به‌گفته آقای غفوری، از سال‌ اخیر حکومت جمهوریت تاکنون ۱۷ رسانه‌ای چاپی در این ولایت از فعالیت بازمانده و طی یک سال حکومت طالبان شش رسانه چاپی و پنج رسانه‌ای صوتی نشرات شان را به‌دلیل نداشتن بودجه توقف داده‌اند.

نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در فاریاب می‌گوید در کنار پنج رسانه چاپی، پنج رسانه صوتی نیز بسته شده‌اند.

مولوی شمس‌الله محمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ فاریاب نیز با تأیید این موضوعات می‌گوید حدود ۱۶ رسانه چاپی در زمان جمهوریت در این ولایت فعالیت داشتند اما اکنون همه‌ی آن رسانه‌ها بنابر مشکلات اقتصادی نشرات شان را توقف داده‌اند.

رییس اطلاعات و فرهنگ فاریاب می‌گوید به‌خاطر دوباره راه‌اندازی رسانه‌های چاپی در این ولایت با مسئولان این رسانه‌ها جلسه برگزار کرده و مشکلات شان را می‌شنوند تا ببینند چگونه همکاری کرده می‌توانند. مسئولان رسانه‌های چاپی و صوتی در این ولایت می‌گویند در صورت مساعد بودن زمینه و همکاری حکومت طالبان حاضر هستند دوباره فعالیت‌های‌شان را از سر گیرند.