باج‌گیری کوچی‏‌ها و طالبان از باشندگان خدیر دایکندی؛ مردم: به ستوه‌آمده‌‏ایم

باشندگان ولسوالی خدیر دایکندی می‌گویند که پس از حاکمیت طالبان روز خوش را تجربه نکرده‌‏اند و همه‌روزه به بهانه‌‏های مختلف مورد اخاذی، توهین و تحقیر، بازداشت و شکنجه طالبان و کوچی‌ها قرار می‌گیرند.

در جریان یک سال گذشته ده‏‌ها مورد قضایایی نقض حقوق بشری در این ولسوالی اتفاق افتاده است. یکی از مهم‌ترین موارد تیرباران ۱۴ نیروی امنیتی می‌باشد که در اوایل حاکمیت طالبان اتفاق افتاد. بعد از آن، ده‏‌ها خانواده در روستای «غم‏قُل» این ولسوالی تهدید به کوچ اجباری شدند و بیش از ده تن از بزرگان غم‏قل به‌دلیل مخالفت با کوچی‏‌ها بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفتند و همچنان ده‌‏ها خانواده‏‌ی نیروهای پیشین امنیتی آواره دیار مهاجرت شدند.

ادعای ملکیت کوچی‏‌ها بالای زمین‌‏های مردم غم‏قل

پس از حاکمیت طالبان شماری از کوچی‌‏ها به روستای غم‏قل ولسوالی خدیر هجوم آورده و باشندگان محل را تهدید به کوچ اجباری نموده و بالای زمین‏‌های مردم ادعای ملکیت کردند و نیز از نزد شماری مردم بومی پول جمع‌آوری نمودند.

این جنجال‌‏ها با گذشت یک سال همچنان ادامه دارد و هر روز فشارها بالای باشندگان غم‏قل افزایش می‌‏یابد. به‌تاز‏گی یک تعداد از کوچی‏‌ها با حمایت ولسوال و قوماندان امنیه خدیر دایکندی، مردم محل را مجبور کردند تا به آن‌ها پول پرداخت نمایند و نیز حاصلات زمین‏‌های تحت دعوا را با آن‏ها نصف کنند.

باشندگان غم‏قل می‌‏گویند، کوچی‏‌ها با حمایت طالبان در جریان یک سال گذشته بیش از ده تن از باشندگان محل را به‌دلیل مخالفت با آن‌ها، بازداشت و مورد شکنجه قرار داده‌اند. هم‌اکنون یک تن از بزرگان این منطقه به‌نام مرتضی مدبر در زندان طالبان می‌‏باشد.

طالبان به تاریخ (۱۰ سنبله) مرتضی مدبر، یکی از متنفذین قومی منطقه‌‌ غم‌قل ولسوالی خدیر را به‌دلیل مخالفت با کوچی‏‌ها از خانه‌اش بازداشت می‌کنند. او فعلا در زندان استخبارات طالبان نگه‌داری می‌شود.

منابع می‌گویند تلاش‏‌ها برای رهایی مدبر تاکنون کارساز نبوده‏ است.

یکی از باشندگان محل که خواست نام‌اش در گزارش ذکر نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که مردم از ظلم و زورگویی کوچی‏‌ها و طالبان به ستوه آمده‌‏اند. به‌گفته وی، در جریان سال روان کوچی‌‏ها با حمایت طالبان بدترین ظلم را به باشندگان محل روا داشته و از انجام آن بالای مردم دریغ نورزیده‌‏اند.

او می‏گوید، سه طایفه از کوچی‏‌ها به‌نام‌های «کاکری، تایمنی و سینی» و چند تن دیگر از آن‏ها به این روستا آمدند و بالای زمین‌های مردم ادعای مالکیت دارند.

جنجال کوچی‏‌ها به ولسوالی خدیر دایکندی ختم نمی‌‏گردد، بلکه آن‌ها در ولسوالی‏‌های کیتی و پاتو این ولایت نیز بالای زمین‌‏های مردم هزاره ادعای مالکیت دارند و شماری از باشندگان بومی را مجبور به کوچ اجباری نموده‌اند.

سه طایفه از کوچی‌‏ها به‌نام‌های «کاکری، تایمنی و سینی» و چند تن دیگر از آن‏ها به این روستا آمدند و بالای زمین‌های مردم ادعای مالکیت دارند.

باج‌گیری و طلب خون‌بها

باشندگان روستاهای غم‏قل و دره‏‌خودی ولسوالی خدیر دایکندی می‌‏گویند شماری از کوچی‌ها با درج شکایت از مردم محل، ادعا دارند که ۴۵ سال قبل پنج تن از آن‌ها هنگام درگیری با مردم بومی کشته شده‌‏اند و حالا مردم باید خون‌بها بپردازند.

قاسم (مستعار)، یکی از باشندگان روستای دره‏‌خودی خدیر دایکندی می‌‏گوید کوچی‌‏ها با حمایت طالبان از باشندگان روستاهای دره‌خودی و غم‏قول ولسوالی خدیر دایکندی خون‌بها طلب دارند و روند جمع‌‏آوری پول را از نزد مردم آغاز کرده‏‌اند.

به‌گفته وی، تنها مردم روستای دره‌‏خودی باید هشت صد هزار افغانی پرداخت نمایند.

وی افزود، این دستور جمع‌آوری پول خون‌بها توسط ولسوال و قاضی طالبان در خدیر صادر شده‏ است و هر خانواده مکلف است ۸۰۰ افغانی پرداخت نماید.

سندی که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته نشان می‏دهد که محکمه ابتدائیه ولسوالی خدیر دایکندی در پی عریضه کوچی‌‏ها در پیوند به قتل پنج کوچی، بزرگان ۲۷ روستای ولسوالی خدیر را به مرکز این ولسوالی فراخوانده است.

باشندگان محل می‏گویند، این رویداد حدود ۴۵ سال قبل اتفاق افتاده است و در پی آن از هزاره‌‏ها نُه تن و از کوچی‌‏ها پنج تن کشته شدند.

سند: اطلاعات روز- مکتوب جلب مردم خدیر

بازداشت و کوچ‏‌اجباری

منابع به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که طالبان به‌تاز‏گی شش تن از باشندگان ولسوالی خدیر دایکندی را بازداشت و ۱۰ خانواده را مجبور به کوچ اجباری نموده‌اند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که افراد بازداشت‌شده باشندگان روستاهای «پشتروق، مرکز خدیر و دره‌‏خودی» ولسوالی خدیر می‌باشند.

به‌گفته منبع، طالبان دو تن از این افراد را به‌دلیل عضویت در پولیس محلی، سه تن دیگر از وابستگان محمدعظیم صداقت، کارمند امنیت ملی پیشین و یک تن دیگر را به اتهام تبلیغ علیه طالبان بازداشت کرده‌‏اند.

در یک رویداد دیگر، طالبان ۲۰ روز قبل در ولسوالی خدیر۱۰ خانواده را از خانه‌های‌شان مجبور به کوچ‌ کرده‌اند.

یک منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که در پی دعوای حقوقی میان دو نفر از باشندگان روستای «کیان» ولسوالی خدیر، درگیری مسلحانه رخ داده که طالبان وارد عمل شده و در همین حال، یکی از طرفین دعوا بر اعضای طالبان شلیک و از ساحه فرار کرده است.

به‌گفته‌ منبع، پس از این ماجرا طالبان ده‌‏ها نفر از باشندگان روستای پشتروق خدیر را احضار و به آنان ضرب‌الاجل تعیین می‌کنند تا فرد متواری را تحویل یا خانواده‌اش را کوچ دهند.

منبع علاوه کرد که طالبان دو نفر از ساکنان پشتروق را گروگان نیز گرفته و گفته‌اند تا زمانی‌ که فرد متواری و خانواده‏‌اش کوچانده نشود، گروگان‌ها آزاد نخواهند شد. روستاهای پشتروق و کیان دو روستای جداگانه است و از هم فاصله دارند.

به روایت منبع، مردم محل به‌دلیل ترس از طالبان، خانواده فردی که دست به شلیک زده بود را کوچ داده که ۱۰ خانواده از نزدیکانش نیز از ترس خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.