افغانستان با جدی‌ترین خطر قحطی مواجه است
WFP

برنامه جهانی غذا: افغانستان با جدی‌ترین خطر قحطی مواجه است

برنامه جهانی غذا (WFP) می‌گوید که اقتصاد فروپاشیده و مسدودماندن دارایی‌های افغانستان، این کشور را با جدی‌ترین خطر قحطی در ۲۰ سال اخیر مواجه کرده است.

این برنامه روز دوشنبه (۴ میزان) با نشر گزارشی گفته است که میلیون‌ها خانواده تقریباً هیچ راهی برای کنار آمدن با زمستان سخت دیگری ندارند.

برنامه جهانی غذا گفته است که این برنامه یکی از آخرین موانع باقی‌مانده بین افغانستان و قحطی است. این نهاد افزوده است که استحکام سد گرسنگی‌اش به سخاوت اهداکنندگان بستگی دارد.

برنامه جهانی غذا افزوده است که برای کمک‌رسانی به ۱۸ میلیون نفر در افغانستان که از ناامنی غذایی رنج می‌برند نیاز فوری به ۱.۱ میلیارد دالر دارد.

این برنامه گفته است که تنها برای آماده‌سازی ۱۵۰ هزار تُن غذا در زمستان به ۱۷۲ میلیون دالر ضرورت دارد.

برنامه جهانی غذا گفته است که اگر بودجه مورد نیاز فوری تأمین شود، در نظر دارد هفته‌های قبل از بسته شدن برف و یخبندان جاده‌ها و غیرقابل دسترس کردن بسیاری از جوامع، غذا را در مناطق ناهموار و دورافتاده از قبل انبار کند.

به گفته‌ی برنامه جهانی غذا، این اقدام به جلوگیری از سطوح «فاجعه‌بار ناامنی غذایی و حتی گرسنگی کمک می‌کند.

در همین حال، دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل (اوچا) می‌گوید که در سال جاری میلادی برای کمک به ۲۲ میلیون نفر در افغانستان، ۴.۴ میلیارد دالر منابع مالی درخواست شده بود؛ اما با گذشت نُه ماه تنها ۴۳ درصد این درخواست تأمین شده است.

اوچا روز دوشنبه در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان برای زنده‌ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

فقر و گرسنگی در افغانستان در پی روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و تحریم‌های مالی شد، فراگیر شده است.