اطلاعات روز

وزیر خارجه‌ی پاکستان به جامعه جهانی: مستقیما با طالبان کار کنید، نه علیه آنها

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان از جامعه بین‌المللی و امریکا خواسته است که به‌جای ایجاد «حکومت‌داری موازی» علیه طالبان، «مستقیما» با این گروه کار کنند.

آقای زرداری این اظهارات را در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرده، اما در مورد «حکومت‌داری موازی» توضیح نداده است.

زرداری در این مصاحبه یک بار دیگر نگرانی کشورش را در مورد موجودیت گروه‌‍‌های تروریستی در افغانستان و تهدید این گروه‌ها علیه امنیت ملی پاکستان مطرح کرده است.

به‌گفته‌ی او، انزوای اقتصادی و محرومیت‌‎هایی که افغانستان پس از تسلط طالبان با آن روبروست، تنها به اقتدارگرایی و افراط‌گرایی دامن می‌زند.

او استدلال کرده است که از طریق کار بیشتر و مستقیم با نهادهایی که تحت کنترل طالبان است، می‌توان بهتر نتیجه گرفت.

وزیر خارجه‌‎ی پاکستان گفته است که برای مبارزه با تروریسم در افغانستان، نیاز است برای ایجاد ظرفیت در طالبان کمک شود، پیش از این که مورد قضاوت در این مورد قرار بگیرند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه‌‌ی پاکستان درحالی به کار مستقیم با طالبان تأکید کرده است که مقام‌های پاکستانی اخیرا نگرانی عمیق‌شان را در مورد موجودیت گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان مطرح کرده‌اند.

مقام‌های طالبان نیز به این اظهارات واکنش تند نشان داده و پاکستان را به «تجارت بر سرنوشت» مردم افغانستان متهم کرده‌اند.

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان روز گذشته در مراسمی در کابل گفت که مقام‌های پاکستانی در بدل همکاری با امریکایی‌ها میلیون‌ها دالر دریافت می‌کنند.

او مشخصا به حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا به خاک افغانستان اشاره کرد و گفت که شواهد کافی در اختیار دارند که این هواپیماها از کجا وارد خاک افغانستان می‌شود.