توماس وِست: محرومیت دختران از آموزش در افغانستان تصمیم یک «اقلیت کوچک» است

توماس وِست: محرومیت دختران از آموزش در افغانستان تصمیم یک «اقلیت کوچک» است

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا برای افغانستان می‌گویند که تصمیم محرومیت دختران از آموزش و تحصیل در افغانستان از سوی یک «اقلیت خیلی کوچک» گرفته شده است؛ درحالی که بیش از ۹۰ درصد مردم این کشور خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به جامعه و بازار کار هستند.

آقای وِست این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۶ میزان) در جریان صحبت‌هایش در مرکز مطالعات استراتژیک امریکا در واشنگتن مطرح کرده و افزوده است که حتا در میان خود طالبان، بیشترشان می‌خواهند که دختران‌شان به مکتب بروند.

به‌گفته‌ی وِست، در صورتی که به دختران اجازه داده شوند تا به مکتب بروند، مسائل بزرگ‌تری که باقی می‌ماند بازگشت زنان به جامعه و بازار کار است. او تأکید کرده است که مسائل بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به جامعه و بازار کار، از نظر بنیادی باهم مرتبط هستند.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان درحالی به اختلافات داخلی طالبان روی موضوع آموزش دختران اشاره کرده است که روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری دو مقام طالبان در کابل تفاسیر متفاوتی از آموزش دختران ارایه کردند.

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در مراسمی در کابل گفت که آموختن علم بر مرد و زن فرض مطلق است و کسانی که مخالف بازگشایی مکاتب دخترانه هستند، دلیل شرعی ندارند.

در واکنش به اظهارات استانکزی، خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت که آموزش دنیوی «مباح» است و در صورت تعارض بین «مباح» و «امر امیر»، پیروی از «امر امیر» واجب است.

هشدار از جنگ داخلی در افغانستان

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان از خطر جنگ داخلی در افغانستان نیز هشدار داده است. او با اشاره به این موضوع، گفته است که در حال حاضر مسأله این نیست که جنگ داخلی روی می‌دهد یا نه، بلکه مسأله این است که این جنگ چه زمانی اتفاق می‌افتد.

توماس وِست گفته است که جوامع و اندیشکده‌ها باید به مردم افغانستان کمک کنند که خود را سازمان‌دهی کنند. به‌گفته‌ی او، تمام تلاش‌‌ها برای سازمان‌دهی مردم افغانستان چه در داخل و چه در خارج از کشور، باید متمرکز و همگرا باشد، نه این که جامعه بین‌المللی با دست‌چین ۲۰ نفر بخواهد این فرایند را به جلو ببرد.

او تأکید کرده است: «فکر نکنند که جامعه بین‌المللی ۲۰ نفر را دست‌چین کند و آنها کار را انجام بدهند و آنها را وارد کنند که فرایند شکل بگیرد و جلو برود. به هر حال این فرایندی است که بایستی با دقت عمل صورت بگیرد تا اعتبار خود را از دست ندهد.»

با این حال، او گفته است که امریکا خواستار یک افغانستان صلح‌آمیز است تا از خاک این کشور به‌عنوان تهدید علیه امریکا و دیگر کشورها استفاده نشود و نیز فضایی برای زنان و دختران فراهم شود که بهتر زندگی کنند.

روز گذشته مارکس پوتزل، سرپرست دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز در نشست شورای امنیت این سازمان، گفت که اگر طالبان در حمایت از حقوق همه‌ی شهروندان افغانستان و تعامل سازنده با جامعه جهانی ناکام بمانند، این کشور با آینده‌‎ی نامشخص مواجه خواهد شد.

او «چندپارچگی، انزوا، فقر و درگیری داخلی» را از سناریوهای محتمل درباره‌ی آینده‌ی افغانستان مطرح کرده است.