ولسوالی مندول نورستان

اعتراض به قتل بهرام نورستانی: ولسوالی مندول نورستان از کنترل طالبان خارج شد

منابع معتبر می‌گویند که به دنبال کشته‌شدن بهرام نورستانی، فرمانده پولیس ولسوالی مندول ولایت نورستان در حکومت پیشین، باشندگان این ولسوالی علیه طالبان اعتراض کرده و طالبان مجبور به ترک این ولسوالی شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این اعتراض مردمی پس از آن شکل گرفته است که بهرام نورستانی از سوی طالبان به بهانه‌ی توزیع کمک به سیل‌زدگان به ولایت لغمان خواسته شده بود، اما در مسیر راه به قتل رسیده است.

برخی منابع می‌گویند که ولسوال طالبان برای ولسوالی مندول برای قتل بهرام نورستانی زمینه‌سازی کرده و او را در هماهنگی با سایر طالبان محلی به لغمان خواسته بودند.

منابع می‌افزایند که ولسوال طالبان برای ولسوالی مندول به‌خاطر این‌که مردم روی او شک نکند، آقای نورستانی را به‌جای ولسوالی مندول، به ولایت لغمان خواسته بودند: «مردم روز گذشته جنازه را از ولایت لغمان منتقل کردند، اما ولسوال مندول از ترس مردم از لغمان به این ولسوالی نیامده است.»

به‌گفته‌ی منابع، در حال حاضر ولسوال، فرمانده امنیه و سایر مسئولان محلی طالبان در ولسوالی مندول حضور ندارند و کنترل ولسوالی به‌دست مردم قرار دارد.

معترضان، مسئولان محلی طالبان را به قتل بهرام نورستانی متهم کرده، می‌گویند تا زمانی که عاملان قتل او بازداشت و محاکمه نشوند، به طالبان اجازه نخواهند داد تا به مرکز این ولسوالی بیایند.

یکی از این منابع در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان در تلاشند تا این قضیه را از طریق گفت‌وگو با بزرگان ولسوالی مندول حل کنند. او تأکید کرد در صورتی که خانواده‌ی بهرام نورستانی ممانعت نکند، وضعیت در ولسوالی مندول وخیم خواهد شد و احتمال درگیری بین مردم و طالبان وجود دارد.

در همین حال، یک منبع دیگر به روزنامه اطلاعات روز گفت که مقر ولسوالی مندول در خانه‌ی بهرام نورستانی، فرمانده پولیس پیشین ولسوالی مندول موقعیت داشت و به این خاطر مردم در اعتراض به قتل او، طالبان را از خانه بیرون کرده‌اند.

مسئولان محلی طالبان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند. تلاش‌های روزنامه اطلاعات روز برای برقراری تماس با مسئولان محلی طالبان نیز بی‌نتیجه مانده است.

ولسوالی مندول ولایت نورستان یکی از ولسوالی‌های سخت‌گذر است که با ولایت پنجشیر مرز مشترک دارد. پنجشیر نیز ولایتی است که در طول بیش از یک سال گذشته گواه درگیری‌های سنگین میان طالبان و «جبهه مقاومت» بوده است.

پیشتر منابع به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که طالبان نخست بهرام نورستانی را به اکمالات نیروهای «جبهه مقاومت» متهم کرده بودند، اما نورستانی از سوی دادگاه این گروه برائت گرفته بود.