افزایش حاصلات پنبه قندوز
عکس از آرشیف

خوشحالی کشاورزان قندوزی؛ حاصلات پنبه ۱۰ درصد افزایش یافته است

شماری از کشاورزان در ولایت قندوز می‌‌گویند که امسال میزان حاصلات پنبه در این ولایت افزایش یافته است. به‌گفته‌ی این کشاورزان، در کنار افزایش حاصلات، بهای پنبه در بازار نیز بلند رفته و محصولات‌شان را به قیمت مناسب به فروش رسانده‌اند.

عبدالودود از کشاورزان قندوز گفت که امسال در حدود ده جریب زمین را پنبه کشت کرده بود و توانسته حاصلات خوبی به‌دست بیاورد.

او افزود که در اوایل سال با کمبود آب مواجه بود، اما این مشکل را با آوردن آب از طریق «واترپمپ» حل کرده است.

او خواستار کمک ریاست زراعت ولایت قندوز با کشاورزان این ولایت شد تا در آینده محصولات بیشتری داشته باشند.

خدایداد یکی از کشاورزان در ولسوالی چهاردره ولایت قندوز که محصولات پنبه‌اش را به یکی از کارخانه‌های خصوصی پروسس پنبه در این ولایت آورده بود، گفت که امسال حاصلات‌شان هم افزایش یافته و بهای این محصول نیز نسبت به سال پار بلند رفته است.

به‌گفته‌ی او، سال گذشته بهای پنبه پایین بود و او مفاد خوبی کمایی نتوانسته بود، اما امسال به بهای مناسب؛ هر سیر پنبه را در بدل ۶۴۰ افغانی به فروش رسانده است.

پنبه افغانستان.
عکس از آرشیف

غلام رسول، مسئول «شرکت پروسس پنبه صفا» در قندوز که از یازده سال بدینسو فعالیت دارد، گفت که کشاورزان حاصلات‌شان را پس از برداشت به این شرکت می‌آورند و می‌فروشند.

غلام رسول افزود که آنها پس از پروسس، پنبه را به خارج از کشور صادر و در کشورهای مختلف به بهای بهتر به فروش می‌رسانند. او گفت که با کشاورزان همکاری دارد و بهترین تخم‌های اصلاح‌شده را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

غلام رسول گفت که یک سیر پنبه ناخالص را از کشاورزان در بدل ۶۴۰ افغانی خریداری می‌کند و پس از پروسس، هر سیر پنبه پاک را در بدل ۱۴۰۰ افغانی و هر سیر پنبه‌دانه را در بدل ۲۵۰ افغانی به فروش می‌رساند.

ازسوی هم، مولوی امان‌الله حسن، رییس زراعت، آبیاری و مالداری طالبان در ولایت قندوز حاصلات امسال پنبه در این ولایت را خوب توصیف کرده، گفت که در سال جاری کشاورزان قندوز ۴۰۹۵ هکتار زمین را پنبه کشت کرده و از این مقدار زمین حدود ۱۰ هزار و ۳۳ تُن پنبه به‌دست آورده‌اند.

حسن گفت که سال گذشته کشاورزان قندوز از همین مقدار زمین، حدود نُه‌هزار و ۳۳ تُن پنبه به‌‌دست آورده بودند. به‌گفته‌ی او، حاصلات پنبه قندوز در مقایسه به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

رییس زراعت طالبان در قندوز همچنین گفت که کشاورزان را به کشت پنبه تشویق می‌کنند و برنامه دارند تا با شرکت دولتی پروسس پنبه «سپین زر» نیز قرارداد همکاری داشته باشند.

پنبه از جمله نباتات صنعتی است که بیشترین تقاضا را در میان نباتات در سطح محلی و بین‌المللی دارد. از روغن پنبه‌دانه برای پخت‌وپز و طبابت، از تفاله‌ی پنبه‌دانه برای خوراک حیوانات، از پنبه برای تولید محصولات نخی و از ساقه‌ی پنبه برای تولید کود کیمیاوی و مواد سوخت استفاده می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *