فرهنگیان بلخ: طالبان تلاش دارند هویت دیگر اقوام را نابود کنند

فرهنگیان بلخ: طالبان تلاش دارند هویت دیگر اقوام را نابود کنند

ساکنان و فرهنگیان بلخ می‌گویند که طالبان «دیوار فرهیختگان» این ولایت را که با تندیس‌هایی از شاعران بزرگ کشور آراسته شده بود، برچسب‌ زده‌اند.

«دیوار فرهیختگان» بلخ واقع در «جاده‌ مسعود» شهر مزار شریف، متصل به مکتب سلطان غیاث‌الدین قرار دارد. این دیوار به‌منظور زنده نگه‌داشتن هویت شاعران و شخصیت‌های بزرگ فرهنگی با نصب سنگ‌نوشته‌ها و تندیس‌ها ایجاد شده است.

اما طالبان این دیوار را با شعارهای مختلف پوشانیده‌اند.

عنایت‌الله باور بامیک، یکی از استادان ادبیات در بلخ با انتقاد از این اقدام طالبان می‌گوید که تابلوها و تندیس‌های این دیوار مربوط به هیچ تنظیم و سران قومی و سیاسی نمی‌شد و همه تندیس‌ها و سنگ‌نوشته‌ها مربوط مشاهیر علمی، فرهنگی و ادبی این مرز و بوم بودند.

آقای بامیک در صفحه‌ فیس‌بوک خود نوشته است: «این دیوار نه مربوط جمعیت بود، نه وحدت و نه جنبش ملی. این دیوار نمایانگر هویت و عظمت فرهنگی-تاریخی بلخ و کل کشور بود. فقط زبان نوشته‌ی آن‌ها پارسی بود.»

برخی دیگر از فرهنگیان و شهروندان بلخ، پوشانیدن این چهر‌های حکاکی‌شده‌ی بزرگان علمی و فرهنگی را تلاشی برای ایجاد فاصله میان اقوام و تبعیض طالبان در برابر اقوام دیگر بیان می‌کنند.

فرهنگیان در بلخ می‌گویند که این دیوار با هزینه‌ی هنگفت جهت ارج‌گذاری به مقام شخصیت‌هایی چون رابعه بلخی، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و دیگر شاعران ساخته شده است.

یکی از فرهنگیان بلخ که می‌خواهد اسم وی در خبر ذکر نشود، می‌گوید طالبان با حذف واژه‌های پارسی و پوشانیدن چهره‌های نصب‌شده در این دیوار تلاش می‌کنند تا هویت اقوام دیگر را نابود کنند.

«دیوار فرهیختگان» در زمان مأموریت عطامحمد نور به‌عنوان والی بلخ ساخته شده است.

طالبان پس از رسیدن به قدرت و حذف واژه‌های پارسی از لوحه‌های دانشگاه و نهادهای دولتی همواره مورد نقد شهروندان و فرهنگیان رو‌به‌رو بوده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *