اطلاعات روز

بیماری‌های جلدی و زایمان‌های زودرس؛ «پیامد استفاده از مادر بمب‌ها» در ننگرهار

برخی از ساکنان ولسوالی سپین‌غر ولایت ننگرهار در شرق کشور می‌گویند که پس از استفاده بمب بزرگ غیرهسته‌ای موسوم به «مادر ‌بمب‌ها» در این ولسوالی توسط امریکا، بیمارهای جلدی و زایمان‌های زودرس افزایش یافته است.

امریکا پنج سال قبل در ۱۳ ماه اپریل ۲۰۱۷ میلادی، بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای خود را بر روی مرکز داعش در ننگرهار، در شرق افغانستان استفاده کرد. این بمب در منطقه «اسدخیل» ولسوالی سپین‌غر ننگرهار استفاده شد.

در آن زمان امریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که در این حمله ده‌ها شبه نظامی داعش کشته و مراکز آنان به‌طور کامل منهدم شده است.

اما اهالی منطقه‌ی یادشده می‌گویند که استفاده از این بمب به آنان آسیب روحی، جسمی و خسارات مالی زیادی وارد کرده است. آنان می‌گویند که پس از انفجار بمب بیشتر مردم دچار بیماری‌های پوستی شده‌اند.

فضل هادی شینواری یکی از اهالی منطقه می‌گوید که استفاده از «مادر بمب‌ها» در منطقه‌‍‌ی «اسدخیل» بر ولادت زنان نیز تأثیر گذاشته است.

شینواری افزود: «از روزی که مادر بمب‌ها در ولسوالی سپین‌غر سقوط کرد، شمار زیادی از مردم به بیماری‌های پوستی و سایر امراض مبتلا شده‌اند و بسیاری از زنان باردار نارس زایمان می‌کنند که مردم را بیشتر نگران می‌کند.»

الفت خان، یک باشنده‌ی محل می‌گوید که این بمب نه تنها از نظر روحی به آنان آسیب وارد کرده، بلکه خسارات مالی شدیدی نیز به بار آورده است، به طوری که حتا اکنون نیز مردم قادر به ساختن خانه‌های خود نیستند.

کارشناسان صحی در سپین‌غر نیز به پیامد تخریبی «مادر بمب‌ها» اذعان دارند و می‎‌گویند که باید به این موضوع توجه شود.

داکتر اجمل، داکتر کلینیک سیار در ولسوالی سپین‌غر می‌گوید که اثرات بمب بیشتر در زنان باردار دیده می‌شود که این امر باعث افزایش تعداد زایمان‌های زودرس شده است.

اجمل می‌افزاید: «من پزشک یک کلینیک سیار اینجا هستم. اکثر بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند مادر هستند و زایمان زودرس دارند. همچنین کودکان نیز به بیماری‌های پوستی مبتلا می‌شوند و این بیماری‌ها روز به روز در حال افزایش است.»

در همین حال، نقیب‌الله رحیمی، سخن‌گوی ریاست صحت عامه ننگرهار می‌گوید که هر از چند گاهی در حال نظارت هستند و در صورت مشاهده‌ی هر گونه بیماری تدابیر عاجل برای جلوگیری از آن اتخاذ خواهند کرد.

رحیمی اما می‌گوید که تاکنون هیچ گونه بیماری ثبت نشده است.