عکس: ارسالی

افزایش گداها و کودکان کارگر در بدخشان

ساکنان شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان می‌گویند که شاهد افزایش چشم‌گیر گداها و کودکان کارگر در این شهر هستند. گسترش فقر و بیکاری دلیل این وضعیت دانسته می‌شود.

به‌گفته نهادهای کمک‌رسان، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی مواجه‌اند و نیاز به کمک فوری دارند.

فقر باعث شده است تا خانواده‌ها، کودکان‌شان را به‌کار بفرستند.

در فیض‌آباد نیز تعداد گداها و کودکانی که به‌خاطر پیداکردن مایحتاج زندگی خانواده‌های‌شان به کار روی آورده‌اند افزایش یافته است.

خلیل ۱۰ ‌ساله، یکی از ده‌ها کودک کارگر در بدخشان است. او می‌گوید که پدرش در نظام جمهوریت در ارتش بود و در جنگ با طالبان کشته شده است. او همراه با مادر و سه خواهر و برادرش، در یک خانه کرایی زندگی می‌کنند.

خلیل می‌گوید که اکنون مجبور است به‌جای قلم و کتاب، سبدی بر شانه بگذارد و از بام تا شام کفش رنگ بزند.

او می‌گوید: «پدرم در جنگ با طالبان کشته شد. حالی سرپرست نداریم. هر روز من و بردارم به‌خاطر کارکردن بیرون می‌شویم. روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ افغانی کار می‌کنیم و شام سودا گرفته به خانه می‌رویم.»

خیرمحمد صفدر، رییس کار و امور اجتماعی بدخشان می‌گوید که فقر و بیکاری و جنگ سال‌های اخیر، دلیل عمده افزایش گداها و کودکان کارگر در بدخشان است.

وی می‌گوید که هم‌اکنون به تعداد ۱۶۰ کودک یتیم و بی‌سرپرست در پرورشگاه دولتی و ۸۱ کودک دیگر در دو پرورشگاه خصوصی تحت سرپرستی و حمایت قرار دارند.

آقای صفدر آمار دقیق تعداد گداها و کودکان کارگر را ارائه نمی‌کند؛ اما می‌گوید که برنامه ثبت و راجستر گداها و کودکان کارگر و بی‌سرپرست را روی دست دارند.