اطلاعات روز

ترکیه پناه‌جویان از جمله شهروندان افغانستان را «برهنه کرده و از خاک خود رانده است»

مقام‌های یونان اعلام کرده‌اند که ترکیه ۹۲ پناه‌جو از جمله شهروندان افغانستان را برهنه و مجبور به عبور از مرز کرده‌ است.

نوتیس میتاراکیس، وزیر امور مهاجرت یونان دیروز (شنبه، ۲۳ میزان) با نشر عکس برهنه‌ی این پناه‌جویان در توییتی نوشته است: «رفتار ترکیه با ۹۲ مهاجری که ما (دیروز) در مرز نجات دادیم، مایه شرمساری تمدن است».

او گفته است، انتظار دارد که ترکیه این حادثه را بررسی و در نهایت از مرزهای خود با اتحادیه اروپا محافظت کند.

به گزارش دویچه وله، پولیس یونان اعلام کرده است که شماری از مهاجران برهنه را روز جمعه پیدا کرده‌اند که به وسیله قایق‌های پلاستیکی از دریای ایوروس عبور کرده و وارد قلمرو این کشور شده‌اند. این دریا ترکیه را از یونان جدا می‌کند.

به‌گفته مأموران پولیس یونان، برخی از این افراد «به‌گونه‌ی جدی زخمی» بوده‌اند. رقم این افراد به ۹۲ نفر می‌رسد و شهروندان افغانستان، سوریه و برخی از آنان از پاکستان بوده‌اند.

خود یونان نیز متهم است که پناه‌جویان را با خشونت از مرز خود عقب می‌راند.

پناه‌جویان عمدتا افغانستانی، ایرانی و پاکستانی از طریق مرز ایران وارد ترکیه می‌شوند و از آن‌جا برای رسیدن به اروپا خودشان را به یونان می‌رسانند.

این مسیر برای همه‌ی پناه‌جویان مرگ‌بار و خطرناک توصیف می‌شود.

چندی پیش ویدیوهایی که گفته می‌شد در مرز ایران و ترکیه ثبت شده، گروهی از پناه‌جویان به‌گونه‌ی بی‌رحمانه زیر سر سنگ در حال شکنجه دیده می‌شوند. ادعا می‌شد که پولیس ترکیه دست به چنین اقدام وحشیانه زده است. همچنین ویدیویی منتشر شده بود که گویا پولیس ترکیه گوش یک پناه‌جو را با چاقو قطع می‌کند.