دانشجویان دانشگاه البیرونی

ساخت دستگاه انتقال برق به‌گونه بی‌سیم توسط دانشجویان دانشگاه البیرونی

اطلاعات روز

گروهی از دانشجویان دانشگاه البیرونی ولایت کاپیسا موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که می‌تواند برق را بدون لین یا سیم انتقال دهد.

این دستگاه در حال حاضر ظرفیت تولید برق نُه «ولت» و ۳۰ «ولت»  بی‌سیم را دارد و آن را می‌تواند تا فاصله ۷۰ سانتی‌متر انتقال دهد.

عبدالمطلب عالمی، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه البیرونی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که به‌دلیل نبود بودجه کافی و کمبود مواد خام، در گام نخست این دستگاه به‌گونه‌ی ساخته شده که برق را تا فاصله ۷۰ سانتی انتقال دهد.

به‌گفته‌ی آقای عالمی، دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه البیرونی پس از یک ماه تلاش موفق به ساخت این دستگاه شده‌اند و اگر از این ابتکار حمایت شود، آنان می‌توانند این تکنالوژی را گسترش دهند.

او می‌گوید: «مزایای این پروژه زیاد است: انتقال ایمن انرژی برق، کاهش هزینه نگه‌داری و تعمیرات خطوط کیبل‌کشی، مدیریت استفاده از برق، کاهش تلفات و هزینه‌های ناشی از آن در انتقال با سیم کیبل، سازگار بودن با محیط زیست و سهولت چارچ وسایل الکترونیکی از مزایای این اختراع است.»

این دانشجویان می‌گویند که اگر از آنان حمایت شود، می‌توانند این پروژه را گسترش دهند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

دانشجویانی که این دستگاه را ساخته‌اند، می‌گویند که در صورت حمایت دولت و یا نهادهای جهانی موفق خواهند شد تا در گام نخست دانشگاه البیرونی را با برق بی‌سیم مجهز بسازند.

احمدرویین ژرف‌اندیش، سرگروه این دانشجویان مبتکر می‌گوید :«به‌دلیل کوهستانی بودن افغانستان، یکی از خوبی‌های این سازه این است که می‌توان از آن برای انتقال برق به مناطق صعب‌العبور استفاده کرد. در صورتی که دولت حمایت کند و این پروژه را بتوانیم در گستره‌ی وسیع‌تر عملی کنیم، این است که می‌توان برق را برای همگان به‌گونه‌ی همسان و رایگان توزیع کرد.»

دستگاه انتقال برق به‌گونه‌ی بی‌سیم؛ این دستگاه از سوی دانشجویان دانشگاه البیرونی ساخته شده است. عکس: شبکه‌های اجتماعی

قاری احسان‌الله بریال، والی طالبان برای ولایت کاپیسا در دیدار با این دانشجویان گفته است که طرح آنان را با وزارت تحصیلات عالی شریک می‌سازد تا برای آنان کمک مالی صورت گیرد.

این برای بار نخست است که دستگاهی برای انتقال برق به شکل وایرلس یا بی‌سیم در افغانستان ساخته می‌شود.

 کارکرد این دستگاه به‌گونه‌ای است که نخست آن را به یک دستگاه تغذیه برق وصل کرده و پس از آن این دستگاه در اطراف خود ساحه مقناطیسی ایجاد می‌کند. دستگاه گیرنده‌ی برق که در ساحه نفوذ این ساحه مقناطیسی قرار دارد، می‌تواند برق را با گیرنده‌های مخصوص اخد کند.

نیکلولا تسلا، مخترع و دانشمند صربستانی در اوایل قرن بیستم میلادی برای نخستین‌بار ایده انتقال برق به شکل بی‌سیم را مطرح کرده بود.

نیکولا تسلا می‌خواست برق را رایگان به تمام نقاط جهان مساویانه و به شکل بی‌سیم توزیع کند، ولی از آن زمان تا اکنون این ایده یک رویا است.