اعضای طالبان در ولسوالی دند قندهار مانع تطبیق واکسین پولیو شدند

منابع در قندهار می‌گویند که اعضای طالبان در ولسوالی دند این ولایت مانع اجرای کارزار تطبیق واکسین پولیو شده‌اند.

کارزار سه‌روزه‌ی واکسین پولیو یا فلج کودکان امروز (دوشنبه، ۲۵ میزان) در قندهار آغاز شده است. قرار است که در این کارزار حدود ۶۰۰ هزار کودک واکسینه شوند.

اما یکی از کارمندان کارزار تطبیق واکسین پولیو در قندهار که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که مسئولان طالبان در ولسوالی دند مانع اجرای این کارزار شده‌اند.

او افزود که اعضای طالبان و کارمندان کارزار تطبیق واکسین پولیو با یکدیگر اختلاف دارند. منبع مدعی شد که طالبان خواستار استخدام نزدیکان خود در برنامه کارزار تطبیق واکسین هستند.

این منبع افزود که گفت‌وگوها میان طالبان و مسئولان کارزار تطبیق واکسين پوليو آغاز شده و تا اکنون نتیجه نداده است.

در عین حال، یک منبع از دفتر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل یا یونیسف در قندهار با تأیید این خبر به روزنامه اطلاعات روز گفت که مقامات محلی اجازه تطبیق واکسین پولیو را نمی‌دهند.

افزون بر این، حزب‌الله فطرت، مسئول کارزار تطبیق واکسین در قندهار می‌گوید که حدود ۴۴ درصد کودکان قندهاری به‌دلایل مختلف از واکسیناسیون فلج کودکان محروم هستند.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی‌اند که تا اکنون موفق به محو پولیو نشده‌اند. در این دو کشور ناامنی همواره چالشی در برابر تطبیق واکسین پولیو بوده است. طالبان در گذشته در مناطق تحت کنترل خود مانع تطبیق واکسین می‌شدند.

در سال جاری میلادی در افغانستان دو مورد مثبت پولیو ثبت شده است.

پیشتر سازمان جهانی صحت گفته بود که پولیو در افغانستان در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود در تاریخ قرار دارد و این کشور فرصت فوق‌العاده برای محوی این بیماری دارد.

طبق آمار این سازمان، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶ مورد پولیو در افغانستان ثبت شده بود. این آمار در سال ۲۰۲۱ به چهار مورد کاهش یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *