روزهای دشوار افراد دارای معلولیت در هرات؛ بیکاری، گرانی و زندگی بخور‌ونمیر

شماری از افراد دارای معلولیت در ولایت هرات زندگی‌شان را دشوار توصیف می‌کنند و می‌گویند که شب‌وروزهای بخورو‌نمیر را می‌گذارنند.

آنان می‌گویند که بیکاری از یک طرف و افزایش قیمت مواد خوراکی از طرف دیگر زندگی را برای‌شان تلخ کرده‌ است.

شیراحمد، یکی از این معلولان هراتی می‌گوید پس از تحولات سیاسی در کشور به سختی نفقه «بخورونمیر» خانواده‌‌اش را تأمین می‌کند.

او به روزنامه اطلاعات روز گفت که پدر شش کودک است و از طریق فروش کریدت‌کارت مایحتاج خانواده‌اش را تأمین می‌کند.

شیراحمد می‌افزاید که چندین‌بار برای دریافت کارت معلولین به اداره شهدا و معلولان طالبان در هرات مراجعه کرده‌، اما تا اکنون موفق به دریافت این کارت نشده ‌است.

او گفت: «روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ افغانی به مشکل پیدا می‌کنم. سرمایه از خودم نیست و نظر به مقدار فروش برایم مفاد می‌دهند؛ پولی هم که کار می‌کنم نان گرم برای بچه‌هایم نمی‌شود.»

شیراحمد در عین حال افزایش قیمت‌ مواد خوراکی را نیز چالش جدی می‌خواند و می‌گوید: «هیچ چیز از خریدن نیست، از وقتی که امارت اسلامی (طالبان) آمده قیمت همه‌چیز بالا رفته. حیرانم چه‌کار کنم؟ زمستان هم آمد و کاروباری هم نیست، خداوند خودش به ما رحم کند.»

برخی از معلولان دیگر در هرات با انجام‌ کارهایی چون کفش رنگ‌کردن و فروش تیل دنبال یک لقمه‌نان اند و برخی دیگر هم دست به گدایی دراز می‌کنند.

رمضان، یکی دیگر از افراد دارای معلولیت در هرات می‌گوید که وضعیت کنونی و بحران اقتصادی فغانش را درآورده است.

او در یکی از میدان‌های شهر هرات دستمال کاغذی می‌فروشد و از این درک روزانه تا ۱۰۰ افغانی عاید دارد.

او می‌افزاید: «کاروبار نیست. چون معلولم و کارهای شاقه از توانم نیست، به سختی از همین طریق یک لقمه‌نان بخورونمیری پیدا می‌کنم.»

در نظام‌ جمهوریت شمار زیادی از معلولان جنگی‌ و‌ غیرجنگی به‌گونه‌ی مستقیم و‌ غیرمستقیم تحت حمایت دولت بودند؛ به‌گونه‌ای که برای معلولان جنگی معاش پرداخت می‌شد و معلولان غیرجنگی به مؤسسات امدادرسان معرفی می‌شدند.

با تسلط طالبان بر کشور‌ معلولان می‌گویند که اکنون نه دولت طالبان آنان ‌را کمک می‌کند و نه هم مؤسسات به آنان توجه می‌کنند.

مسئولان ریاست شهدا و معلولین طالبان در هرات می‌گویند که این اداره در تلاش فراهم کردن تمام امکانات هستند.

عبدالباری آخوندزاده، رییس ریاست شهدا و معلولین هرات می‌گوید این اداره در یک سال گذشته در حدود ۲۶۷ میلیون افغانی را برای تمام شهدا و معلولین توزیع کرده است.

او بیان می‌دارد: «دولت، به‌ویژه ریاست شهدا و معلولین یک نگاه خاص برای تمام معلولین دارد و کوشش دارد تا تمام تسهیلات را برای آنان فراهم سازد؛ چون این‌ها قربانیان چهاردهه جنگ در کشور هستند.»

نظر به آمار ریاست شهدا و معلولین، هم‌اکنون در هرات حدود ۱۸ هزار و ۶۶۶ معلول وجود دارد.

انبوهی از افراد دارای معلولیت در افغانستان یکی از پیامدهای جنگ ۴۰ ساله در این کشور است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *