مکتب‌های آموزش فنی و حرفه‌ای سراسری می‌شوند

دولت اعلام کرده که با راه‌اندازی مکتب‌های فنی و حرفه‌ای در این کشور، زمینه‌ی آموزش تمام کارگران فنی که اکنون در کارگاه‌ها مشغول به کار اند و هم‌چنین زمینه‌ی کاری برای فارغان مکتب‌های کشور را فراهم می‌کند. محمد آصف ننگ، معاون آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت معارف روز یک‌شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که هدف از این کار، آموزش نیروهای کار ماهر، فنی و باسواد در جامعه است.

یکی از اهداف راه‌اندازی طرح آموزش فنی و حرفه‌ای از سوی کشور آلمان، ایجاد هماهنگی میان کارآفرینان بخش خصوصی و دولتی است. ننگ گفت که اکنون حدود ۳۵۰ هزار نفر سالانه از مکتب‌های افغانستان فارغ‌التحصیل می‌شوند، حدود ۲ میلیون دانش‌آموز نیز در سراسر افغانستان قادر نیستند به دلیل مشکلات به مکتب‌ها بروند و ۴ میلیون نفر نیز کارگران غیرحرفه‌ای در کشور هستند. به گفته‌ی ننگ، قرار است این برنامه برای حل معضل میلیون‌ها دانش‌آموز کمک کند.

مشکل آمار

ننگ افزود، ثبت نیروی کار از اهداف دیگر این برنامه است. اکنون به دلیل نداشتن آمار از تحلیل بازار کار در کشور عاجز هستند. او هم‌چنین افزود که اگر این تحلیل وجود نداشته باشد، سیاست‌گذاری در این زمینه نیز مشکل خواهد بود. حدود ۳ میلیون نیروی فنی و حرفه‌ای (کارگران قالین‌باف، نجاری، بنایی و… در حدود ۲۵۰ رشته‌ی فنی دیگر) در افغانستان وجود دارند که از سوی وزارت معارف تا کنون ثبت نشده‌اند.

کاریابی

معاون وزیر معارف، کاریابی و کارآفرینی و تقویت اقتصاد خانواده‌های افغان را از اهداف دیگر این برنامه ذکر کرد و افزود که جذب ۳۵۰ هزار دانش‌آموز که سالانه فارغ‌التحصیل می‌شوند، به مراکز آموزش عالی کار دشواری است، ولی دولت می‌تواند برای آنان آموزش‌های حرفه‌ای را فراهم‌ کند.

به گفته‌ی او، کسانی که در کارگاه‌های کوچک اکنون مشغول کار اند و قادر نشده‌اند آموزش ببینند، وزارت معارف تلاش می‌کنند که زمینه‌ی آموزش را برای آنان نیز فراهم کند. او تأکید کرد که استادان غیرتحصیل‌کرده همانند بناها، نجارها و سایر افراد فنی که فقط کار عملی را بلدند، نیز به عنوان استاد در این کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت خواهند کرد.

حسن سپاهی، رییس اتحادیه‌ی ملی پیشه‌وران کشور نیز در این مراسم گفت که در حدود ۲.۵ میلیون نفر در افغانستان بی‌کار اند؛ ولی صدها کارگر خارجی اکنون در افغانستان مشغول کارند. سپاهی دلیل این کار را سنتی بودن و نداشتن آموزش حرفه‌ای کارگاه‌ها در افغانستان دانست و افزود که ادامه‌ی روند فعالیت این کارگاه‌ها به‌صورت کنونی، نمی‌تواند نیازهای اساسی کشور را بر‌آورده سازد. او گفت که اکنون قیمت تولیدات داخلی و خارجی دو برابر مشابه خارجی‌اش است که علت اصلی این کار، فنی و حرفه‌ای نبودن کارگران و گارگاه‌های تولیدی در کشور است. (بی‌بی‌سی)