عکس: ارسالی

بحران گرسنگی؛ یک خانواده در بلخ دختر یک‌ونیم ساله‌اش را به فروش گذاشته است

منابع محلی در ولایت بلخ در شمال کشور می‌گویند که یک خانواده در این ولایت یک کودک دختر یک‌ونیم ساله‌اش را به‌خاطر فقر و ناداری، به فروش گذاشته است.

منابع امروز (چهارشنبه، ۴ عقرب) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که این خانواده در منطقه‌ی «سیدآباد» شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ زندگی می‌کند. این خانواده برای فروش دخترشان مبلغ ۸۰ هزار افغانی نرخ تعیین کرده است.

یک منبع که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به نقل از مادر این کودک به روزنامه اطلاعات روز گفت که آنان برای تأمین مخارج زندگی و نجات کودکان دیگرشان از گرسنگی مجبور شده‌اند دخترشان را به فروش بگذارند.

مادر این کودک همچنین گفته است که شوهرش بیکار است. او افزوده است که بابت کرایه خانه قرضداراند و از فصل سرما و این که ممکن است تمام دخترانش را از دست بدهد، ترس دارد.

در همین حال، چهار خواهر دیگر این کودک یک‌ونیم ساله به‌خاطر به فروش‌گذاشتن خواهرشان و این که ممکن است به جدایی همیشگی‌شان بی‌انجامد، غمگین و ناراحت‌اند.

یکی از خواهران این کودک می‌گوید که نگران دوری از خواهرش است و در صورتی که او فروخته شود، دست به خودکشی خواهد زد. او از حکومت سرپرست طالبان، نهادها و افراد خیر می‌خواهد که به خانواده‌اش کمک کنند و جلوی فروش خواهر کوچک‌اش را بگیرند.

این نخستین باری نیست که خانواده‌ها در افغانستان به‌خاطر فقر و ناداری مجبور می‌شوند کودکان‌شان را به فروش بگذارند. پیش از این در شماری از ولایات دیگر، از جمله فاریاب نیز موارد مشابه اتفاق افتاده است.

منابع در ولایت بلخ می‌گویند که در حال حاضر توزیع کمک به نیازمندان در بخش‌های مختلف این ولایت ادامه دارد، اما به این خانواده هیچ کمکی صورت نگرفته است.

منبعی که با روزنامه اطلاعات روز صحبت کرد، به نقل از مادر این کودک گفت: «بارها نزد وکیل گذر رفتم، اما به‌خاطر این‌که من از اقارب وی نبودم من را به هیچ نهادی خیریه معرفی نکرد.»

این خانواده درحالی به‌خاطر نجات از گرسنگی و سرمای زمستان دختر کوچک‌اش را به فروش گذاشته است که روز گذشته دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرد که ۷۹ درصد خانواده‌ها در افغانستان به امکانات کافی گرمایشی دست‌رسی ندارند.

همچنین، آخرین آمار نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و برای گذر از زمستان پیش‌رو به کمک نیاز دارند.