اطلاعات روز

تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره‌ی جنایات جنگی در افغانستان آغاز می‌شود

قضات دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه درخواست دادستان این دادگاه برای بازگشایی تحقیقات در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان را تأیید کردند.

به گزارش اسوشیتدپرس، این تصمیم امروز (دوشنبه، ۹ عقرب) اعلام شده است. قضات دادگاه لاهه گفته‌اند که حاکمان کنونی افغانستان تحقیقات معنی‌داری را در مورد جنایات ادعاشده انجام نمی‌دهند.

به‌گفته‌ی دادگاه لاهه، طالبان ثابت نکرده‌اند که درباره‌ی ادعای جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت تحقیق مورد نظر دادستان این دادگاه را انجام می‌دهند.

یک سال پیش کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخواست کرده بود که می‌خواهد تحقیقات را در افغانستان از سر بگیرد، زیرا زیر حاکمیت طالبان چشم‌انداز تحقیقات واقعی موثر وجود ندارد. او گفته بود که قصد دارد بر جنایات مرتکب شده توسط طالبان و شاخه خراسان گروه داعش تمرکز کند.

این دادگاه در سال ۲۰۲۰ اجازه‌ی تحقیقات درباره جرایمی که گفته می‌شود توسط نیروهای دولتی افغانستان، طالبان، نیروهای امریکایی و عاملان اطلاعات خارجی ایالات متحده انجام شده است، صادر کرده بود. قرار بود این تحقیقات توسط سلف خان و فاتو بنسودا انجام شود؛ اما دولت پیشین امریکا بر دادستان‌ها تحریم وضع کرد.

با این حال، تحقیقات پس از درخواست مقامات حکومت پیشین افغانستان متوقف شد. قرار بود خود حکومت افغانستان درباره‌ی ادعای جرایم جنگی تحقیق کند.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ برای تعقیب جنایات در کشورهایی که نمی توانند یا نخواهند عاملان آن‌را به دست عدالت بسپارند ایجاد شد.