بحث روی توافق‌نامه‌های امنیتی در مجلس سری شد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و ضرار احمد عثمانی، سرپرست وزارت خارجه‌ی کشور را برای ارائه‌ی معلومات در مورد موافقت‌نامه‌‌های امنیتی با امریکا و ناتو، فراخواند. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس در آغاز نشست دیروز گفت که حکومت خواسته تا بحث روی موافقت‌نامه‌های امنیتی سری برگزار شود.

پس از آن اکثر اعضای مجلس نمایندگان در این زمنیه موافقت کردند و نشست بدون حضور رسانه‌ها، سری برگزار شد. اما حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی پس از ختم نشست سری با اعضای مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت که امیدوارم توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو از سوی این مجلس تصویب شوند.

او در ادامه افزود، با توجه‌ به تهدیدهای‌ موجود فراراه کشور، تصویب این توافق‌نامه‌ها از سوی مجلس ضروری است. در همین حال، محمد حسین فهیمی، عضو مجلس نمایندگان پس از ختم نشست سری به خبرنگاران گفت که معلوماتی تازه در این نشست در مورد این موافقت‌نامه‌ها ارائه نشد: «چنین معلوماتی قبلاً از سوی رسانه‌ها نشر شده بودند».

یک روز پس از تشیکل حکومت وحدت ملی، توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو به امضا رسیدند. این حکومت چند روز بعد متن این توافق‌نامه‌ها را برای تصویب به مجلس نمایندگان ارسال کرد. با این حال، قادر زازی، رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان می‌گوید، هنوز هم در برابر تصویب این توافق‌نامه‌ها موارد اختلافی وجود دارند.

موضوع‌های مصئونیت قضایی سربازان امریکایی، نظارت، مالی، حاکمیت ملی و شریعت از جمله‌ی مواردی اند که به گفته‌ی زازی، هنوز در مورد آن اکثر اعضای مجلس تشویش دارند. او حتمال داد که شماری از اعضای مجلس نمایندگان در نظر دارند که به این توافق‌نامه‌ها رای اعتماد ندهند.

این در حالی است که سرمنشی جدید ناتو چندی پیش در سفری به کابل گفت که منتظر تکمیل توافق‌نامه‌ی حضور ناتو از سوی مجلس نمایندگان افغانستان است. او افزود که مأموریت زرمی نیروهای ناتو تا کم‌تر از دو ماه دیگر پایان و مأموریت جدید ناتو در افغانستان آغاز می‌شود. در این مأموریت، قرار است‌ حدود 12 هزار سرباز خارجی برای آموزش، مشوره‌دهی و تجهیز نیروهای امنیتی در کشور باقی بمانند.