عکس: ارسالی

نیازمندان در تخار: برنامه جهانی غذا مواد غذایی بی‌کیفیت و فاسد توزیع می‌کند

شماری از باشندگان ولایت تخار از کیفیت مواد غذایی کمکی برنامه‌ جهانی غذا (WFP) انتقاد دارند و می‌گویند که برخی از این مواد بی‌کیفیت و فاسد است.

این مواد غذایی شامل آرد و نخود است و طی یک ماه گذشته در برخی از مناطق تخار توزیع شده است. گفته می‌شود که آرد را خود برنامه جهانی غذا خریداری می‌کند؛ اما سایر مواد را مؤسسات داخلی خریداری و توزیع می‌کنند.

گلالی، یکی از باشندگان ولسوالی کلفگان ادعا می‌کند که آرد توزیع‌شده از سوی برنامه‌ جهانی غذا قابل استفاده نیست. او می‌گوید: «مردم را مسخره نکنند و چیزی کمک کنند که قابل استفاده باشد».

عبدالقدوس، باشنده‌ی ولسوالی فرخار هم اظهارات مشابه را مطرح می‌کند و می‌گوید که برای او آرد فاسد توزیع شده است. او می‌افزاید به‌دلیل تنگ‌دستی مجبور شده از این آرد استفاده کند.

همچنین باشندگان بخش‌هایی از شهر تالقان نیز از کیفیت مواد غذایی توزیع‌شده انتقاد دارند.

وحیدالله امانی، مسئول مطبوعات برنامه جهانی غذا در افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که این نهاد از انتقاد مواد غذایی کم‌کیفیت در بخش‌هایی از کشور آگاه است.

آقای امانی می‌گوید که برنامه جهانی غذا در مناطقی که ادعای توزیع مواد بی‌کیفیت وجود دارد، روند توزیع کمک را متوقف می‌‌کند.

او می‌گوید که این نهاد تلاش می‌کند، مواد غذایی کم‌کیفیت را از نیازمندان گردآوری و مسترد کند و به‌جای آن مواد باکیفیت توزیع کند.

روند توزیع کمک‌های بشری همواره با انتقاد مواجه است. در برخی از ولایت‌ها ادعای فساد در این روند وجود دارد و گفته می‌شود که این کمک‌ها به نیازمندان نمی‌رسد.