مجلس سنا: شرکت‌های مسافربری نوجوانان را قاچاق می‌کنند

اطلاعات روز: اعضای مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس گفتند، برخی از شرکت‌های مسافربری جوانان کشور را به مسافرت‌های غیرقانونی به خارج، تشویق می‌کنند. اعضای این مجلس تأکید کردند، برخی از شرکت‌ها زیر نام شرکت‌های «مسافربری»، قاچاق انسان را به‌راه انداخته‌اند که حکومت وحدت ملی باید به‌زودی جلو‌ آنان را بگیرد.

عارف‌الله پشتون، عضو مجلس سنا گفت، تعدادی از شرکت‌های قاچاق انسان تحت عنوان «شرکت‌های مسافربری»، جوانان و نوجوانان را به گونه‌ی علنی در بدل پول هنگفت به مهاجرت‌های غیرقانونی تشویق می‌کنند. او افزود که شرکت‌های یاد شده جوانان را به مهاجرت غیرقانونی از طریق ایران و ترکیه به کشورهای اروپایی تشویق می‌کنند.

به گفته‌ی او، آنان زمینه‌ی مهاجرت غیرقانونی شهروندان را از طریق ایران و ترکیه به اروپا فراهم می‌کنند که باعث غرق شدن آنان در آب‌های بین‌المللی می‌شود. این عضو مجلس افزود، یکی از این دفترها در منطقه‌ی وزیر اکبرخان شهر کابل وجود دار‌د و شهروندان کشور را فریب می‌دهد.

او به همکارانش پیش‌نهاد کرد که به‌صورت جمعی درخواست بستن این مرکزها را از حکومت بکنند. سپس اعضای مجلس سنا با این پیش‌نهاد موافقت کردند. فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا گفت، به حکومت رسما پیش‌نهاد می‌کنیم تا دفترهایی که زیر هر عنوانی در منطقه‌ی وزیر اکبرخان کابل قاچاق انسان را انجام می‌دهند، مسدود شوند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که به تاریخ ۱۳ عقرب ماه جاری یک قایق حامل ۴۲ مهاجر کشور در تنگه‌ی بسفر ترکیه غرق شد. در این رویداد، از مجموع 42 سرنشین کشتی، ٢٥ تن آنان جان باختند و ١١ تن دیگر ناپدید شدند. در این رویداد، فقط شش نفر از سوی مأموران ساحلی ترکیه نجات داده شدند.