عکس: شبکه‌های اجتماعی

تخریب راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های بدخشان بر اثر بارندگی و وقوع سیلاب

بارندگی‌‌های اخیر و وقوع سیلاب در بدخشان در شمال‌شرق کشور باعث تخریب راه‌های مواصلاتی برخی از ولسوالی‌های این ولایت شده است.

به‌گفته‌ی ساکنان بدخشان، از یک هفته به‌ این‌سو بارش‌ باران در بخشی از این ولایت جریان دارد و صبح امروز (چهارشنبه، ۱۸ عقرب) برخی از مناطق گواه برف‌باری بوده است.

آنان می‌گویند که بارندگی شدید باعث وقوع سیلاب شده و خسارات مالی در پی داشته است.

یکی از ساکنان ولسوالی‌ خواهان می‌گوید که بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها از یک هفته به این‌طرف به‌صورت وقفه‌ای ادامه داشته و زمین‌‌های زراعتی و باغ‌ها را تخریب کرده است.

مولوی ضیاءالدین، ولسوال طالبان برای ولسوالی خواهان نیز خسارات مالی ناشی از بارندگی‌ها را تأیید کرده و می‌گوید: «بارندگی و سیلاب‌های روزهای اخیر، باغ‌ها و زمین‌های زراعتی را تخریب و مواشی مردم را از بین برده ‌است.»

او از تخریب چندین خانه در این ولسوالی خبر داده و می‌گوید که بارندگی و سیلاب تلفات جانی در پی نداشته ‌است.

یک تن از باشندگان ولسوالی یاوان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که باران‌های شدید و سیلاب‌ها در این ولسوالی‌ باعث تخریب جاده شده است.

به‌گفته‌ی او، راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های یاوان، کوهستان، راغستان و ولسوالی‌های پنج‌گانه‌ی درواز‌ها به‌گونه‌ای موقت بسته شده است.

باشندگان ولسوالی‌های ارغنج‌خواه و شغنان نیز از بارش برف و بسته‌شدن راه‌های مواصلاتی خبر داده و‌ می‌گویند که امسال فصل سرما نسبت به سال‌های دیگر زودتر فرا رسیده است. با این حال آنان ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که هنوز مخارج زمستان را تهیه نکرده‌اند.

سعادت‌شاه، از باشندگان ولسوالی شغنان می‌گوید: «راه‌های مواصلاتی ولسوالی شغنان به‌دلیل برف‌باری‌های زیاد، زودتر از دیگر ولسوالی‌ها بسته شده و مشکلات مردم چند برابر می‌شود.»

او می‌گوید که ساکنان شغنان با انسداد راه‌ها با چالش‌ جدی مواجه می‌شوند و مجبورند بیمار خود را با اسب به ولسوالی اشکاشم برسانند.

مسئولین طالبان برای ولسوالی‌های شکی، نسی و مایمی نیز تأیید می‌کنند که بارندگی‌ و سیلاب‌ از یک‌ هفته به این‌سو در این ولسوالی‌ها باعث تخریب راه‌های مواصلاتی و واردکردن خسارات مالی به مردم شده است.

مولوی محمداکرم طائب، ولسوال طالبان در شکی می‌گوید تلاش دارد تا با همکاری مردم محل ساحات تخریب‌شده را دوباره بازسازی کنند تا راه‌های اکمالاتی، به‌خصوص انتقال مواد‌ غذایی کمکی برای باشندگان این ولسوالی بسته نشود.