عکس: آرشیف

خانواده‌های قربانیان حمله به کورس کاج: طالبان عاملان حمله را شناسایی کنند

خانواده‌های قربانیان و زخمیان حمله مرگبار به آموزشگاه کاج در غرب کابل به مناسبت چهلمین روزگی این حمله، خواستار شناسایی و مجازات عاملان آن شدند.

آنان امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ عقرب) با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که چهل روز از فاجعه‌ی خونین حمله انتحاری بر مرکز آموزشی کاج می‌گذرد، اما هنوز عاملان و «دست‌های شوم پشت پرده‌ای که این فاجعه‌ی المناک را خلق کردند، دستگیر نشده و به سزای اعمال‌شان نرسیده‌اند».

خانواده‌های قربانیان و زخمیان حمله کاج از مسئولان و سران حکومت طالبان خواسته‌اند که «به شک افکار عامه صادقانه پایان داده و به خون شهدای این فاجعه احترام گذاشته، عاملان این حمله را شناسایی و به سزای اعمال‌شان برسانند».

آنان گفته‌اند که از نهادهای مسئول تقاضا دارند که تداوی زخمیان و دلجویی خانواده‌های قربانیان و زخمیان را فراموش نکنند.

خانواده قربانیان و زخمیان حمله کاج گفته که هنوز به لحاظ روانی آرامش را ندارند و از اتفاقات بعدی به شدت نگران‌اند؛ زیرا تاکنون هیچ تدابیر امنیتی برای بازماندگان این حمله «هدفمند تروریستی و دوام آموزش‌شان از سوی هیچ مرجعی مشخص مسئول صورت نگرفته و اقدام عملی در این زمینه نشده است که این خود بر نگرانی این خانواده‌ها چند برابر می‌افزاید».

خانواده‌های قربانیان و زخمیان حمله کاج از تمامی نهادهای کمک‌کننده و افراد خییر خواسته که برای تداوی آن‌عده از زخمیان این حمله که امکان تداوی‌شان در داخل کشور نیست و یا به دلیل ضعف اقتصادی نمی‌توانند فرزندان‌شان را مداوا کنند، بشتابند.

آنان از نهاد‌های مسئول ملی و بین‌المللی خواسته‌اند تا با پیگیری و بازخواست عاملان «این جنایت بشری بر زخم‌های دانش‌آموزان بازمانده از این حمله ی هدفمندانه و خانواده‌های شهدا مرهمی شود تا در آینده دیگر شاهد چنین فاجعه خونین و نسل کشی نباشیم».

آموزشگاه کاج روز جمعه، ۸ میزان در حالی که دانش‌آموزان در آنجا در آزمون آزمایشی کانکور اشتراک کرده بودند، هدف حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله حدود ۶۰ دانش‌آموز عمدتا دختر کشته شدند.

این حمله اعتراضات جهانی را در پی داشت و معترضان از آنچه که «نسل‌کُشی» هزاره‌ها در افغانستان می‎خوانند، خواستار توقف آن شدند.