اطلاعات روز

دیپلمات‌های حکومت پیشین: طالبان نمی‌توانند به تعهدات خود به جامعه‌ی جهانی عمل کنند

هیأت‌های دیپلماتیک افغانستان که هنوز در اختیار دیپلمات‌های حکومت پیشین هستند با نشر بیانیه‌ای در واکنش به قطعنامه‌ی سازمان ملل گفته‌‌اند که اکنون روشن شده است که طالبان نمی‌خواهند و نمی‌توانند به تعهدات خود در قبال جامعه‌ی جهانی و مردم افغانستان عمل کنند.

این هیأت‌ها از تصویب قطعنامه‌ی A/77/L.11 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرده‌ و گفته‌اند که این اقدام نشان‌دهنده‌ی اجماع بین‌المللی و همبستگی با مردم افغانستان است.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مورد افغانستان به تصویب رسانده است که برمبنای آن جامعه‌ی جهانی حکومت سرپرست طالبان را در صورت عدم رعایت حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها، به رسمیت نمی‌شناسد.

این قطعنامه روز پنج‌شنبه (۱۹ عقرب) با ۱۱۶ رأی موافق و ۱۰ رأی ممتنع تصویب شد.

طالبان تا اکنون به این قطعنامه واکنش نشان نداده‌اند.

دیپلمات‌های حکومت پیشین اما شب گذشته (شنبه، ۲۱ عقرب) در بیانیه‌ای از این قطعنامه‌ی سازمان ملل استقبال کرده‌اند.

آنان با اشاره به نگرانی کشورهای عضو سازمان ملل درباره‌ی وضعیت بشری افغانستان تأکید کرده که باید اطمینان حاصل شود که کمک‌ها توسط طالبان منحرف نمی‌شود و به همه‌ی نیازمندان می‌رسد.

دیپلمات‌های حکومت پیشین نگرانی‌های قطعنامه در مورد حملات گروه‌های تروریستی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را تکرار کرده و گفته‌اند که این وضعیت ناتوانی کامل طالبان در مقابله با تهدیدات علیه امنیت در افغانستان، منطقه و فراتر از آن را آشکار می‌کند.

آنان از تأکید قطعنامه بر لزوم بررسی موارد نقض حقوق بشر و همچنین تسهیل درمان زخمیان حملات تروریستی و کشاندن عاملان این حملات به پنجه‌ی عدالت استقبال کرده و در این راستا، خواستار ایجاد فوری یک مکانیسم تحقیقی مستقل و مکمل از طرف دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی شده‌اند.

هیأت‌های دیپلماتیک قویا از تأکید قطعنامه بر لزوم ایجاد یک دولت فراگیر و پاسخ‌گو با مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و اقلیت‌ها حمایت کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *