پنج قرض‌دار کابل بانک به دادستانی معرفی شدند

اطلاعات روز: وزارت امور داخله‌ی کشور اعلام کرد که پنج قرض‌دار کابل بانک رسماً به دادستانی معرفی شده‌اند. در خبرنامه‌ی ارسالی این وزارت به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، بر اساس حکم ریاست جمهوری، 5 تن از مظنونان قضیه‌ی کابل بانک از سوی پولیس بازداشت و رسماً به دادستانی ارتشا و فساد اداری معرفی شده‌اند.

بر اساس این خبرنامه، این افراد شامل عتیق‌الله، رییس شرکت صدیق‌یار، محب‌الله، معاون شرکت صدیق‌یار، عبدالمجید، رییس شرکت سایر مسعود لمیتد و کارمند فعلی کابل بانک نو، حاجی محمود، دکاندار ناحیه‌ی دوم شهر کابل و محب‌الله است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که دادگاه استیناف به دادستانی دستور داد که لیست 227 نفری قرض‌داران کابل بانک را پی‌گیری کند.

فهرست این افراد را شیرخان فرنود در اختیار دادگاه استنیاف قرار داده است. دستور مذکور به روز سه‌شنبه هفته‌ی روان در نشست فیصله‌ی نهایی دادگاه استنیاف کابل در مورد متهمان قضیه‌ی کابل بانک داده شد. این دادگاه شیرخان فرنود و خلیل‌الله فیروزی، رییسان سابق این بانک را هرکدام به 10 سال زندان و پرداخت بیش از پنج‌صد میلیون دالر محکوم به مجازات کرد.

با آن‌هم، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که مجمعوعاً چه تعداد افراد از کابل بانک قرض‌دار اند. این هم معلوم نیست که از میان قرض‌داران، چه تعداد آنان قرضه‌های‌شان را پرداخته و چه تعداد دیگر هنوز قرض‌دار باقی مانده‌اند. کابل بانک در سال ٢٠١٠ نسبت دادن حدود ٩٠٠ ميليون دالر قرضه‌ی غیرقانونی ورشکست شد که قضیه‌ی آن هنوز حل نشده است.