کشت کوکنار 7 درصد و تولید آن 17 درصد افزایش یافته‌ است «30 تا 40 درصد جنگ افغانستان جنگ تریاک است»

اطلاعات روز: بر اساس ارائه‌ی آمار تازه از سوی حکومت و سازمان ملل، کشت کوکنار در کشور 7 درصد و تولید آن 17 درصد افزایش یافته است. وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره‌ی مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل دیروز در نشست خبری مشترک در کابل، دلیل اصلی افزایش کشت و تولید مواد مخدر در کشور را مصروف بودن نیروهای امنیتی در تأمین امنیت انتخابات گذشته خواندند.

بر اساس این گزارش، 209 هزار هکتار زمین در سال 2013 در کشور کوکنار کشت شده و این رقم، در سال 2014 به بیش از 224 هزار هکتار رسیده که افزایش 7 درصدی کشت کوکنار را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش یاد شده، هنوز هم 90 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود.

وزارت مبارزه با مواد مخدر در نشست ذکر شده اعلام کرد، افغانستان 5500 تن مواد مخدر در سال 2013 تولید کرده بود و این رقم در سال 2014 به 6400 تن افزایش یافته است. مبارز راشدی، سرپرست این وزارت گفت که در حال حاضر صرف در 15 ولایت کشور کوکنار کشت نمی‌شود.

کشت کوکنار در ولایت بلخ در سال 2014 محو شده‌، اما ولایت سرپل که پیش از این کشت کوکنار در آن به صفر رسیده بود، بار دیگر به کشت کوکنار روی آورده است. راشدی گفت که ۸۹ درصد کشت کوکنار در ۹ ولایت کشور، از جمله هلمند، قندهار، فراه، ننگرهار، نیمروز، زابل، لغمان، کنر و هرات کشت شده است.

هلمند با تولید ۴۶ درصد تریاک، در صدر فهرست ولایت‌های تولید کننده‌ی تریاک در کشور قرار دارد. ۶۹ درصد تریاک تولیدی علاوه بر هلمند، در ولایت‌های قندهار، فراه و ننگرهار تولید شده است. راشدی گفت، تا زمانی‌ که اراده‌ی سیاسی جدی برای محو مزارع کشت کوکنار وجود نداشته باشد، افغانستان از شر این پدیده‌ی بدنام رها نخواهد شد.

او افزود، شماری از والی‌ها، ولسوال‌ها، فرماندهان پولیس و رییسان مبارزه با مواد مخدر در برخی از ولایت‌ها نه تنها مانع کشت کوکنار نمی‌شوند، بلکه در این زمنیه با دهقانان همکاری دارند. اما راشدی مشخصاً در این زمینه از کسی نام نبرد، ولی گفت، بعضی از این مقام‌ها در افزایش کشت کوکنار نیز نقش اساسی دارند.

سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت، بعضی دیگر از مقام‌های دولتی در قاچاق مواد مخدر سهم دارند و شمار دیگری از مقا‌م‌های دولتی، از امر حکومت سرپیچی می‌کنند. راشدی به حکومت وحدت ملی پیش‌نهاد کرد که برای مبارزه با مواد مخدر، باید چنین افراد را از وظیفه‌های‌شان برکنار کند.

بر اساس ادعای وزارت مباره با مواد مخدر، بر اساس قانون، کشت کوکنار در کشور جرم است و کشت کننده باید مورد پی‌گرد قانونی قرار گیرد؛ اما دهقانانی که در پیوند به کشت این پدیده‌‌ی خطرناک بازداشت می‌شوند، با همکاری والی‌ها و برخی از مقام‌های دولتی در ولایت‌ها دوباره رها می‌شوند.

یوری فیدوتوف، رییس اداره‌ی مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در نشست دیروز گفت، این سروی نشان دهنده‌ی این است که برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، به یک رویکرد جدید و جامع نیاز است. شماری از کارشناسان تأکید دارند، حکومت جدید مبارزه‌ی جدی را برای محو کشت کوکنار در کشور آغاز کند.

جنگ تریاک

در نشست دیروز، باز محمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله‌‌ی کشور، مواد مخدر را منبع تمویل مهم طالبان تروریست خواند و گفت: «۳۰ تا ۴۰ درصد جنگ افغانستان، جنگ تریاک است». او افزود، ۹۰ درصد کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در مناطق نا‌امن ولایت‌های کشور صورت می‌گیرد: «۸۰ درصد این مناطق زیر کنترول شورشیان مسلح است».

احمدی با انتقاد از لغو قطعه‌ی ویژه‌ی پولیس در امر مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله تأیید کرد، این کار از سوی افرادی انجام شده که در کشت و تولید مواد مخدر دست دارند. او خواستار افزایش شمار پولیس مبارزه با مواد مخدر در کشور شد: «با تشکیل کنونی پولیس، مبارزه با کشت کوکنار در کشور دشوار است».

چندی پیش اداره‌‌ی ویژه‌ی بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرده بود، با وجود مصرف ۷.۶ میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، میزان تولید مواد مخدر در کشور بیش‌تر از گذشته شده‌ است. به باور سیگار، تولید مواد مخدر باعث فساد در دستگاه دولت، تقویت شبکه‌های تروریستی و فراهم‌سازی منابع مالی برای نیروهای مخالف دولت افغانستان شده است.