«۷۰ درصد کودکان در افغانستان در معرض خطر حوادث آب و هوایی قرار دارند»

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) می‌گوید که ۷۰ درصد از کودکان در افغانستان در معرض خطر رویدادهای شدید آب و هوایی قرار دارند.

این سازمان امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ عقرب) همزمان با روزهای پایانی مذاکرات اقلیمی « COP27» در مصر با نشر گزارشی گفته است که افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر تأثیرات بحران اقلیمی است.

به‌گفته‌ی سازمان حفاظت از کودکان، تقربیا ۱۳.۲ میلیون کودکی که خانواده‌های‌شان به کشاورزی وابسته هستند، با خطر جدی مواجه شده‌اند.

این سازمان گفته است که خشک‌سالی و سیل‌های تابستانی، محصولات کشاورزی را از بین می‌برد، دام‌ها را می‌کشد و منابع غذایی و آب را به شدت کاهش می‌دهد.

سازمان حفاظت از کودکان افزوده است که بارش‌های بهاری امسال در افغانستان کم‌ترین میزان در پنج سال گذشته بود و اکنون مخازن و دیگر منابع آب زیرزمینی کشور در حال خشک‌شدن هستند.

به‌گفته‌ی این سازمان، پیش‌بینی می‌شود که خشک‌سالی بی‌سابقه کشور تا سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.

در همین حال، این سازمان گفته است که سیل‌های تابستانی هم در بخش‌هایی از کشور ۸۵ هزار هکتار از محصولات را از بین برده و هفت‌هزار و ۵۰۰ دام را از بین برده و وضعیت را بدتر کرده است.

سازمان حفاظت از کودکان افزوده است که حدود ۲۷.۸ میلیون نفر در مناطق روستایی افغانستان زندگی می‌کنند که به‌دلیل اتکای آنان به کشاورزی و دامداری، با تهدیدات ناشی از شوک‌های اقلیمی روبرو هستند.

این سازمان اضافه کرده است که ترکیب فاجعه خشک‌سالی شدید، سیل و بحران اقتصادی به این معنی است که بسیاری از خانواده‌های کشاورز در آستانه‌ی قحطی قرار دارند.

در گزارش سازمان حفاظت از کودکان آمده است که موارد سوء‌تغذیه در کودکان زیر پنج سال در کلینیک‌های سیار این سازمان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این سازمان هشدار داده است که با نزدیک‌شدن فصل زمستان، چند ماه آینده برای کودکانی که بیشترین بحران گرسنگی را متحمل می‌شوند، حیاتی خواهد بود.

گفته شده که دسترسی به آب سالم نیز روز به روز دشوارتر می‌شود، به طوری که کودکان برای آب ساعت‌ها مسافت را طی می‌کنند یا در برخی موارد، آب ناپاک می‌نوشند.

به‌گفته‌ی سازمان حفاظت از کودکان، کودکان کار نیز در افغانستان در حال افزایش است و والدین ناامید، فرزندان خود را از مکتب بیرون می‌کنند و آنان را برای کار می‌فرستند تا درآمدی را که به‌دلیل خشک‌سالی یا سیل از دست داده‌اند، جبران کنند.

کریس نیامندی، رییس سازمان حفاظت کودکان در افغانستان گفته است که خانواده‌ها در افغانستان به یک نخ آویزان هستند.

او افزوده است رهبرانی که در حال حاضر در نشست COP27 گردهم آمده باید متعهد شوند که تغییرات محسوسی را در زندگی روزمره کودکان در افغانستان ایجاد می‌کنند که در حال حاضر از اثرات بحران آب و هوایی رنج می برند.