ولادیمیر پوتین
GETTY IMAGES

پوتین: خطر نفوذ شبه‌نظامیان گروه‌های تروریستی از افغانستان به آسیای مرکزی وجود دارد

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌گوید که احتمال نفوذ شبه‌نظامیان گروه‌های تروریستی از افغانستان به قلمرو کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین امروز (چهارشنبه، ۲ قوس) در نشست رهبران سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان، پایتخت ارمنستان وضعیت افغانستان را دشوار خوانده است.

او بیان کرده است: «من نگرانی همکارانی را که درباره‌ی ‌وضعیت افغانستان سخن گفتند، به اشتراک می‌گذارم. البته وضعیت همچنان دشوار است. خطر نفوذ شبه‌نظامیان سازمان‌های تروریستی بین‌المللی گوناگون به قلمرو کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی همچنان زیاد است و [احتمال] گسترش ایدئولوژی افراطی در میان آنها وجود دارد.»

پوتین خواستار هماهنگی بیشتر کشورهای عضوی سازمان پیمان امنیت جمعی درباره‌ی افغانستان شده و گفته است که این کار ضرورت است.

او اضافه کرده است: «البته [لازم است] این تهدیدها با کمک عملیات ویژه مشترک و اقدامات عملیاتی که کارایی آنها را ثابت کرده است، خنثی شود.»

رییس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرده است که مسکو برای ایجاد ثبات در افغانستان و در چارچوب دیگر سازوکارهای چندجانبه کمک خواهد کرد؛ اما نخستین کار تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور است.

او گفته است: «وظیفه اولویت‌دار در این مرحله اطمینان از تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر افغانستان است که شامل نمایندگان همه اقوام در سطح مناسب باشد.»

مقام‌های روسی پیش از این هم بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرده بودند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در نشست «فرمت مسکو» که بدون حضور طالبان برگزا شد، گفت که طالبان به فراخوان تشکیل دولت فراگیر بی‌توجه هستند.