بهره‌برداری شبکه آب‌رسانی در رستاق تخار
عکس: انکشاف دهات تخار

یک شبکه بزرگ آب‌رسانی در رستاق تخار به بهره‌برداری سپرده شد

شبکه آب‌رسانی منطقه‌ی «هزار سموچ» ولسوالی رستاق ولایت تخار که پروژه‌ی ساخت آن حدود نُه ماه قبل توسط کمیته سویدن برای افغانستان آغاز شده بود، تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شد.

این شبکه با هزینه‌ی یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی ساخته شده و آب آشامیدنی را از فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری از چشمه‌های مختلف جمع‌آوری و به دو ذخیره‌گاه آب انتقال می‎دهد.

فیض‌الله هویدا، رییس کمیته سویدن برای شمال‌شرق کشور امروز (پنج‌شنبه، ۳ قوس) گفت که این شبکه شامل دو ذخیره‌گاه آب با حجم‌های ۶۰ و ۲۰۰ متر مکعب ساخته شده است.

به‌گفته‌ی هویدا، با ساخت این شبکه نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ خانواده در روستای‌های «هزار سموچ علیا»، «هزار سموچ سفلی» و «توت» رستاق به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده‌اند.

آقای هویدا افزود که آنان در جریان تطبیق این پروژه برای ۷۵۰ خانواده در این روستا‌ها برنامه‌ی آموزشی حفظ‌الصحه را برگزار و همچنین بسته‌های صحی نیز توزیع کرده‌اند.

موحدالله حمید، آمر برنامه‌های اداره‌ی احيا‌‌ و انکشاف دهات طالبان در تخار از کمیته سویدن برای تطبیق این پروژه سپاس‌گزاری کرده و گفته است که آنان متعهد به حمایت، تطبیق و هماهنگی پروژه‌های انکشافی هستند.

باشندگان منطقه‌ی «هزار سموچ» ولسوالی رستاق تخار نیز از بهره‌برداری شبکه‌ آب‌رسانی خوشحالند و می‌گویند که عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی، معضل جدیِ ساکنان این منطقه بوده‌ است.

رحمت‌الله، یکی از باشندگان «هزار سموچ» رستاق می‌گوید که این منطقه تاکنون فاقد یک شبکه آب‌رسانی بود و به مکتب، مسجد و مرکز صحی نیز دسترسی ندارند.