زنان معترض: جهان برای توقف خشونت‌های طالبان با ما هم‌صدا شود
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

زنان معترض: جهان برای توقف خشونت‌های طالبان با ما هم‌صدا شود

گروهی از زنان فعال و معترض در بیانیه‌ای گفته‌اند که خشونت‌ها و مخالفت‌های طالبان در برابر زنان در این اواخر افزایش یافته است. آنان از نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی خواسته‌اند که در چنین شرایطی زنان افغانستان را تنها نگذارند و برای توقف این خشونت‌ها و حذف محدودیت‌ها، با زنان هم‌صدا شوند.

در بیانیه‌ی این زنان که امروز (جمعه، ۴ قوس) همزمان با ۲۵ نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان منتشر شده، آمده است که بازداشت‌های خودسرانه، قتل‌های مرموز، ازدواج‌های اجباری، منع‌کردن دختران از تحصیل، فرصت‌های نابرابر شغلی و… از موارد خشونت‌ها در برابر زنان را تشکیل می‌دهند.

به نقل از بیانیه، طالبان به‌صورت سیستماتیک برای حذف زنان از هر نوع خشونت استفاده می‌کنند. در بیانیه از تمام سازمان‌های حقوق بشری خواسته شده است تا خشونت‌های طالبان را پیگیری و از تکرار آن جلوگیری کنند.

زنان معترض و عضو «جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان» در این بیانیه گفته‌اند که با افزایش محدودیت‌های طالبان در برابر زنان، آنان در کنار بی‌سرنوشتی، دچار آسیب‌های روحی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده‌اند.

در بخشی از بیانیه آمده است که زنان افغانستان از ۲۵ نوامبر درحالی تجلیل می‌کنند که ابتدایی‌ترین حقوق‌شان، از جمله حق انتخاب، تحصیل، کار و آزادی از آنان گرفته شده است.

با این حال، آنان تأکید کرده‌اند که هرگز در بربر «ظلم و خشونت» طالبان تسلیم نمی‌شوند و تا رسیدن به حقوق مشروع‌شان، مبارزه و تلاش خواهند کرد. به‌‍گفته‌ی آنان، «زنان برده‌ی جنسی نیستند» و خشونت در برابر آنان باید متوقف شود.

کارزار ۱۶ روزه مبارزه با خشونت علیه زنان از امروز در حالی آغاز شده است که زنان افغانستان طی بیشتر از یک سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، روزها و شب‌های سختی را سپری کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند و زنان نیز از کار در بیشتر ادارات دولتی محروم شده‌اند.

در پیوند به این محدودیت‌ها، زنان ده‌ها بار برای اعتراض و حق‌خواهی به خیابان آمده‌اند، اما اعتراضات آنان همواره از سوی طالبان سرکوب و خواست‌ها‌شان نیز نادیده گرفته شده است.

با این حال، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) به تازگی از طالبان خواسته است که  برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و جلوگیری از بدترشدن حقوق زنان به‌عنوان بخشی از تلاش‌های حیاتی برای برقراری صلح معنادار و پایدار، گام‌های فوری بردارند.