اطلاعات روز

ادعای سرمایه‌گذاری پرسود طالبان در زیرساخت‌های جام‌ جهانی؛ مجاهد تکذیب کرد

رسانه‌ تلگراف به نقل از منبعی ناشناس از دفتر طالبان در دوحه در گزارشی نوشته است که مقامات ارشد این گروه با استفاده از معاش‌های بلندی که در جریان مذاکرات صلح بدست آورده، در زیرساخت‌های مسابقات جام‌ جهانی قطر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دوحه پس از سال ۲۰۱۳ به مقر جمع زیادی از رهبران ارشد طالبان تبدیل شد و مذاکرات طولانی صلح با ایالات متحده و سازمان ملل از طریق دفتر آنان در این شهر تعقیب گردید.

این منبع که در دهه‌ی اخیر ساکن دوحه بوده، سرمایه‌گذاری طالبان در زیرساخت‌های جام جهانی را به «مرغی تخم‌طلا» تشبیه می‌کند که میلیون‌ها دالر به جیب طالبان واریز کرده است.

در گزارش تلگراف آمده: «برخی از اعضای طالبان هر کدام بین شش تا ده دستگاه ماشین‌آلات سنگین در دوحه داشتند و ماهیانه به ازای هر دستگاه تا ۱۰ هزار پوند درآمد داشتند.»

دو منبع بلندپایه‌ی طالبان در گفت‌گوی جداگانه با تلگراف شرح می‌دهند که طالبان در جریان مذاکرات صلح کمک‌هزینه‌های کلانی برای زندگی در این کشور دریافت می‌کردند که بعدتر با آن ماشین‌آلات سنگین ساختمانی خریداری نمودند.

بنابر گزارش تلگراف، مقامات قطری به تأیید ایالات متحده و سازمان ملل، به اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کمک به تسهیل گفت‌وگوهای صلح با غرب، ماهانه هزاران پوند کمک‌هزینه پرداخت کرده‌اند.

موترهای شاسی‌بلند لوکس، خدمات صحی رایگان و تحویل منظم مواد غذایی از دیگر خدمات دوحه به اعضای طالبان است.

براساس گزارش‌ تلگراف، پرداخت در ابتدا نقدی بوده، اما بعدا مستقیما به حساب بانکی مقامات طالبان واریز شده که ردیابی هزینه‌ها برای مقامات امریکایی و قطری را دشوار کرده است.

بنابر ادعای قطری‌ها، این مبالغ به‌صورت ماهانه، در «هماهنگی» با ایالات متحده پرداخت شده و «کل مبلغ، نحوه و مکان مصرف» آن نیز مشخص است.

مقامات قطری در مورد «تخلف یا دخالت» مقامات طالبان در زیرساخت‌های جام‌ جهانی هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

بنابر گزارش تلگراف، چندین منبع ادعا کرده‌اند که «حاجی احمدجان»، وزیر نفت دوره‌ی پیشین حکومت طالبان کار نظارت بر اجاره‌ی ماشین‌آلات طالبان به شرکت‌های ساختمانی مسئول آماده‌سازی‌های جام‌ جهانی قطر را بر عهده داشته است.

یکی از دیپلمات‌های ارشد سابق افغانستان در دوحه به تلگراف گفته است: «این رازی آشکار در سفارت افغانستان در دوحه بود که تیم مذاکره‌کننده و دفتر سیاسی طالبان از حکومت قطر معاش قابل توجهی دریافت می‌کردند و پول دریافتی را در تجهیزات ساخت‌وساز برای جام جهانی سرمایه‌گذاری کردند.»

تلگراف همچنین دریافته که شبکه حقانی از سرمایه‌داران افغان در سایر کشورهای عربی نیز خواسته بوده که در این سرمایه‌گذاری سهم بگیرند.

به گزارش تلگراف، سخن‌گوی طالبان ادعا در مورد سرمایه‌گذاری روی ماشین‌آلات برای مشارکت در پروژه‌ی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در توییتی ادعای روزنامه‌ تلگراف را پروپاگاندا خوانده و گفته که این‌گونه پروپاگندا جزء از مأموریت استخباراتی رسانه‌های غربی است.

او گفته است که در قطر این‌گونه معامله صورت نگرفته است.

یکی از مقامات دولتی قطر در گفت‌وگو با تلگراف گفت: «هرگونه اقدام یا ترتیبات اتخاذ شده [در قطر] مطابق با تعهدات این کشور تحت قوانین بین‌المللی و طبق قوانین و مقررات مربوطه‌ی ایالات متحده و قطر بوده است.»

هرچند این ادعاها به معنای دخالت طالبان در کاری غیرقانونی نیست، اما قطر را که تا اکنون با جنجا‌ل‌های بسیاری در رابطه با سوءاستفاده از نیروی کار درگیر بوده، با اتهامات و پرسش‌های بیشتری مواجه می‌کند.

براساس گزارش‌ها، بیش از شش هزار کارگر مهاجر در جریان ساخت استدیوم‌ها و زیرساخت‌های قطر جان باخته‌اند، هرچند دولت قطر این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید تنها سه نفر در طول ۱۲ سال کار آماده‌سازی، جان خود را از دست داده‌اند.

قطر، کشوری با جمعیتی کم‌تر از سه میلیون نفر یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان است که با میانجی‌گری در گفت‌وگوهای صلح دوحه میان ایالات متحده و طالبان و کمک به روند تخلیه آشفته‌ی امریکا از افغانستان، تلاش کرده تا در کنار ثروت، نفوذ ژئوپلیتیکی خود را نیز در منطقه گسترش دهد.