ولایت دایکندی
عکس: آرشیف

کشته‌شدن نُه غیرنظامی در مرکز دایکندی؛ طالبان قربانیان را «بغاوت‌گر» خواندند

وزارت داخله‌ی طالبان قربانیان یورش اعضای این گروه به روستای سیوک-شیبر مرکز دایکندی را که به‌گفته‌ی‌ منابع مستقل شامل نه غیرنظامی از جمله چهار کودک‌ اند، بغاوت‌گر خوانده است.

عبدالنافع تکور، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان امروز (شنبه، ۵ قوس) در بیانیه‌ای مدعی شده است که در یک خانه در روستای سیوک-شیبر افراد مسلح وجود داشت که ارگان‌های امنیتی این گروه دو بار از طریق بزرگان منطقه از این افراد مسلح خواستند که سلاح‌های‌شان را به زمین بگذارند، اما آنان خودداری کردند.

او افزوده است که پس از این درخواست‌ها، نیروهای طالبان وارد روستا شده و با واکنش مواجه شده‌اند. طبق ادعای سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان، یک عضو این گروه کشته و دو نفر زخمی شده‌اند.

تکور گفته است که نیروهای طالبان حمله‌ی متقابل انجام داده و در نتیجه نه نفر کشته و چهار نفر زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ی او، یک زن نیز در جمع زخمیان است.

او ادعا کرده است که افراد کشته‌شده همه مسلح و «بغاوت‌گر» بودند و به کودکان و کسی دیگر آسیب نرسیده است. طالبان مخالفان مسلح خود را بغاوت‌گر می‌خوانند.

منابع از مرکز دایکندی به روزنامه اطلاعات روز گفتند که صبح روز پنج‌شنبه طالبان با همدستی حامیان محلی‌شان بر خانه‌‌های دو خانواده‌ی متعلق به هاشم‌خان و پسران محمدداد جعفری در منطقه‌ی سیوک-شیبر مرکز این ولایت هجوم برده و دست به قتل عام زده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، در این حمله نه نفر از اعضای این دو خانواده کشته شده‌اند؛ امین‌الله مالی، یکی از قربانیان سربریده شده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که چهار پسر زیر سن نیز در جمع قربانیان است.

منابع همچنین گفتند که طالبان این افراد را به عضویت در «جبهه مقاومت» متهم کرده و پس از آن‌که درخواست تسلیمی از سوی این افراد رد شده، طالبان بر خانه‌ی آنان هجوم برده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، پسران محمدداد جعفری و هاشم‌خان با پسران یک فرد دیگر به‌نام غریب‌حسین بیگ دعوای زمین داشته و از چندین سال به این‌طرف مخالف یک‌دیگر بوده‌اند.

منابع افزودند که پسران محمدداد جعفری به همین دلیل همیشه با خودشان سلاح حمل می‌کردند، اما هیچ مشکلی با طالبان نداشته و با «جبهه مقاومت» نیز ارتباطی نداشته‌اند.