عکس: شبکه‌های اجتماعی

احمد مسعود: گرفتن جغرافیا جزء استراتژی ما نیست

احمد مسعود، رهبر جریان نظامی مخالف طالبان موسوم به «جبهه مقاومت» می‌گوید که این جبهه توانایی گسترش قلمرو خود را دارد، اما این کار در «استراتژی» آنان نیست.

اعضای «جبهه مقاومت» در حال حاضر در بلندی‌های پنجشیر و بخش‌هایی از ولایت‌های بغلان و بدخشان علیه طالبان می‌جنگند.

رهبر این جبهه در گفت‌وگو با صدای امریکا در پاسخ به این‌که چرا تا اکنون موفق به گسترش جغرافیای تحت کنترل خود نشده، گفت که توانایی یک جریان نظامی بستگی به امکانات آن و حمایت دارد.

او افزود: «گرفتن جغرافیا در همین مرحله و گرفتن مراکز ولسوالی‌ها و چه بسا ولایت‌ها در توان ما است اما جزء استراتژی ما نیست.»

به‌گفته‌ی او، «جبهه مقاومت» امکاناتی برای حفظ جغرافیا ندارد.

احمد مسعود در پاسخ به این پرسش که آیا مبارزه‌ی مسلحانه طالبان را وادار به گفت‌وگو خواهد کرد، گفت که اگر طالبان حاضر به گفت‌وگو شوند و راه‌ حل منطقی را قبول کنند، «جبهه مقاومت» آماده‌ی گفت‌وگو است. او می‌گوید که طالبان وادار به پذیرش انتخابات و احترام به حق تعیین سرنوشت مردم شوند.

او در عین حال می‌گوید طالبان تا زمانی که به «ظلم، جبر، استبداد و جهل خود ادامه دهند»، جز راه نظامی دیگر راهی نیست.

طالبان مخالفان از جمله «جبهه مقاومت» را «بغاوتگر» می‌خوانند و در تلاش سرکوب آنان اند.

این گروه در ماه‌های اخیر حملات شدیدی را بر مواضع «جبهه مقاومت» در پنجشیر انجام داده است. در این درگیری‌ها به دو طرف تلفات سنگین وارد شده است.

مسعود در بخشی از گفت‌وگوی خود گفته است که پالیسی امریکا در برابر افغانستان واضح نیست و به‌گفته‌ی او، ادامه‌ی تعامل و برنامه‌های «تکتیکی» امریکا ‌برای مردم افغانستان و ایالات متحده می‌تواند گران تمام شود.