عکس: Save the Children

منع آموزش دختران توسط طالبان؛ «دختران از دانش‌آموزان به کودکان کار تبدیل شده‌اند»

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) می‌گوید که تعطیلی مکاتب دخترانه در افغانستان باعث شده که دختران برخلاف میل شان، از دانش‌آموزان به کودکان کار تبدیل شوند.

این سازمان با نشر گزارشی گفته است که صدها هزار دختر به‌جای این‌که روز خود را صرف خواندن، نوشتن و یادگیری کنند، اکنون در مزارع یا خانه‌ها مشغول قالین‌بافی، مراقبت از کودکان و دام، تهیه آب آشامیدنی یا پختن نان هستند.

این سازمان افزوده است که در سراسر افغانستان سفر کرده و تأثیر ممنوعیت آموزش دختران را بررسی کرده است.

در گزارش سازمان حفاظت از کودکان به نقل از نازنین، دختر دانش‌آموزی که اکنون قالین‌بافی می‌کند، آمده است که او در روز ۱۲ ساعت کار می‌کند.

او گفته است که سلامت جسمی تا روحی‌اش آسیب دیده و برایش سخت است که ساعت‌ها «روی چنین کاری خسته‌‍‌‌‌‌کننده و تکراری تمرکز کند».

نازنین گفته است: «زمانی که مکاتب تعطیل شدند، روز سیاهی بود. ما امتحان داشتیم اما مادرم گفت نمی‌توانیم به مکتب برویم زیرا مکتب تعطیل است. آن روز بود که قلبم شکست. هر وقت به آن روز فکر می‌کنم، گریه می‌کنم زیرا روزی بود که آینده و امیدهایم از بین رفت.»

او گفته است که به امیدهایی که برای پزشک شدن داشت فکر نمی‌کند، بلکه تنها چیزی که به آن فکر می‌کند آینده‌ی نامعلومش است: «من واقعا نمی‌دانم فردا چه خواهد شد.»