ولایت دایکندی
عکس: آرشیف

۱۶ خانواده از مرکز دایکندی در پی تهدید طالبان آواره شده‌اند

منابع مردمی در مرکز ولایت دایکندی می‌گویند که ۱۶ خانواده از روستاهای «نرمگ» و «میانه‌قل» حوزه‌ی دوم امنیتی این ولایت به‌دلیل تهدید و ترس از طالبان، خانه‌های‌شان را ترک کرده و به ولایات همجوار و یا ایران و پاکستان آواره شده‌اند.

یکی از آوارگان که خواست نامش در خبر ذکر نشود، امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان پس از کشتار «سیوک و شیبر» مرکز دایکندی، به شوراها و مردم حوزه‌ی دوم امنیتی هشدار داده و از آنان خواسته‌اند تا افرادی که قبلا در صفوف نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی بودند، را به این گروه معرفی کنند.

به‌گفته‌ی او، طالبان به شوراها و مردم گفته‌اند که اگر نظامیان پیشین را معرفی نکنند، آنان خود اقدام خواهند کرد. او افزود که طالبان در دو روستای یادشده خانه‌های برخی از ساکنان را تلاشی نیز کرده‌اند.

این منبع گفت که مردم از دست آزار و اذیت «مولوی مسلم»، آمر حوزه‌ی دوم امنیتی طالبان به ستوه آمده‌اند. حوزه‌ی دوم امنیتی طالبان در روستای «شیش» مرکز دایکندی موقعیت دارد.

یکی دیگر از آوارگان نیز به شرط افشانشدن نامش، به روزنامه اطلاعات روز گفت که «مولوی مسلم» به بهانه‌های مختلف نیروهای امنیتی سابق و خانواده‌های آنان را بازداشت و مورد شکنجه قرار می‌دهند، اما مردم به‌دلیل تهدیدات نمی‌توانند صدای‌شان را بلند کنند.

به‌گفته‌ی این منبع، برخی از باشندگان روستاهای «نرمگ» و «میانه‌قل» مجبور شده‌اند که خانه‌های‌شان را ترک کنند.

در همین حال، فهرستی از آوارگان که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته نشان می‌دهد که ۱۶ خانواده و غیرنظامی بدون خانواده از روستاهای یادشده مجبور به کوچ شده‌اند. برخی از خانواده‌ها متعلق به نیروهای امنیتی پیشین هستند و یا رابطه‌ی نزدیک با آنان دارند.

روزنامه اطلاعات روز موفق به صحبت با مسئولان محلی طالبان در دایکندی در این مورد نشده است.

این درحالی است که طالبان در سوم قوس سال جاری با حمله به روستای «سیوک و شیبر» مرکز دایکندی، هشت عضو دو خانواده به‌شمول کودکان را به رگبار بستند.

قتل‌عام اعضای این دو خانواده واکنش‌های جهانی را در پی داشت. طالبان اما قربانیان را «بغاوت‌گر» خوانده‌اند که به‌گفته‌ی این گروه، قصد مقاومت مسلحانه داشته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *