جنرال دوستم: افراد خود‌فروخته‌ی دولتی در ‌حمله‌های تروریستی دست دارند

اطلاعات روز: جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری پس از حمله‌ی انتحاری دیروز در شرق کابل وعده داد که امنیت را در کشور تأمین می‌کند. اما او گفت، جنگ در کشور رو در رو نیست، بلکه جنگ استخباراتی است و این حملات تروریستی از سوی استخبارات منطقه سازمان‌دهی و برای عملی شدن آن، افراد خود‌فروخته‌ در درون حکومت با آنان همکاری دارند.

دوستم هشدار داد که این افراد خود‌فروخته را که در رده‌های مختلف حکومت‌ اند، به‌زودی شناسایی و به جزای اعمال‌شان خواهیم رساند. صبح دیروز یک بمب‌گذار انتحاری موتر باری مملو از مواد انفجاری‌اش را در نزدیکی قرارگاه نیروهای خارجی در شاهراه کابل-‌جلال‌آباد انفجار داد.

به‌دنبال انفجار اول انتحاری، مهاجم انتحاری دوم شروع به تیراندازی کرد‌ که بلافاصله کشته شد. حشمت استانکزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل گفت که در این رویداد دو محافظ افغان در قرارگاه نیروهای خارجی کشته و یک شهروند خارجی زخمی شده است. شدت این انفجار به حدی زیاد بود که صدای آن در نقاط مختلف شهر کابل شنیده شده است.

پس از وقوع این رویداد، معاون اول ریاست جمهوری به محل حادثه رفت. دوستم در محل حادثه به خبرنگاران گفت، با توجه به تأمین امنیت و مسدود بودن درهای محل رویداد، ورود افراد انتحاری با موتر باربری پرسش‌برانگیز است. او به مسئولان امنیتی کابل دستور داد که وقوع این رویداد را بررسی و بعد به شورای امنیت ملی گزارش دهند.

دوستم افزود، وضعیت امنیتی در کشور نگران‌کننده است؛ اما این مشکل موقتی است. حالا حکومت وحدت ملی تشکیل شده و برای این‌که امنیت به گونه‌ی کامل تأمین شود، نیاز به زمان است. او گفت، برای تأمین امینت باید کمی صبر کنیم تا کابینه و والی‌ها مقرر شوند، بعد جلو‌ این حملات را می‌گیریم.

دوستم افزود، اکنون ‌کمی خالی‌گاه [در حکومت وحدت ملی] وجود دارد و دشمنان دولت از این خالی‌گاه‌ها سوء استفاده می‌کنند. او به طالبان هشدار داد، در سال 2001 با 2 هزار نیروی سوار و 3 هزار پیاده، 45 هزار طالب را اسیر کردیم و اکنون این توان در اردو است.

در بیش از یک هفته‌ی گذشته این چندمین بار‌ است که در کابل به گونه‌ی پی‌هم رویدادهای انتحاری و انفجاری رخ می‌دهند. روز یک‌شنبه هفته‌ی روان در نزیکی ساختمان شورای ملی نیز یک حمله‌ی انتحاری انجام شد که بر اثر آن سه فرد ملکی کشته و 33 تن دیگر، به‌شمول شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان، زخمی شدند.

پیش از این، یک انتحاری وارد فرماندهی پولیس کابل شد و سپس مواد انفجاری حاملش را در مقر ساختمان این فرماندهی انفجار داد که بر اثر آن یک افسر کشته و شش پولیس زخمی شدند. افزایش حملات طالبان در کابل و برخی از ولایت‌های کشور باعث نگرانی مردم شده و آنان از حکومت جدید تقاضا دارند، برای بهبود امنیت اقدام‌ عملی کند.