توماس وِست: جهان متحدانه علیه سیاست‌های طالبان بایستد

توماس وست، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان در واکنش به تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان گفته است که جهان باید متحدانه با این سیاست طالبان مخالفت کند.

او بامداد امروز (چهارشنبه، ۳۰ قوس) در رشته‌توییتی نوشته است که جامعه‌ی جهانی باید در کنار زنان افغان باشد.

وست نوشته است که طالبان محدودیت‌های جدید و غیرقابل توجیه را بر زندگی زنان افغان وضع کرده است.

او گفته که افکارش در حال حاضر با خواهران، دختران و مادرانی است که به‌دنبال تحصیل برای حمایت از خانواده و تحقق رویاهای خود هستند.

وست نوشته است: «این لحظه‌ی مهمی برای جهان است؛ ما باید متحد شویم و با این سیاست‌ها به‌شدت مخالف باشیم. ما باید در کنار زنان افغان باشیم.»

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد که براساس فیصله‌ی کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه، تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور الی امر ثانی «معطل» بماند.

این تصمیم تا اکنون واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشته است. پیشتر سفارت آلمان در کابل، بریتانیا، دیدبان حقوق بشر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان و… به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم مکتب را نیز از رفتن به مکتب محروم کرده‌اند. این گروه علی‌رغم وعده‌های مکرر، هنوز به دختران اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده است.