عکس: ارسالی

تعلیق تحصیل دختران؛ دانشجویان طب دانشگاه ننگرهار به رسم اعتراض صحنه‌ی امتحان را ترک کردند

دانشجویان دختر و پسر دانشکده‌ی طب دانشگاه ننگرهار تصمیم اخیر وزارت تحصیلات عالی طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران را «غیرعادلانه» خوانده و به رسم اعتراض، صحنه‌ی امتحان را ترک کردند.

در نوارهای تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که دانشجویان دانشکده‌ی طب دانشگاه ننگرهار در داخل این دانشکده تجمع کرده‌اند.

این دانشجویان شعارهایی را نیز در دست دارند که در آن از مقام‌های طالبان خواسته شده است تا مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بازگشایی کنند.

یکی از دانشجویان دانشکده‌ی طب دانشگاه ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که صبح امروز (چهارشنبه، ۳۰ قوس) در اعتراض به تصمیم اخیر وزارت تحصیلات عالی طالبان، صحنه‌ی امتحان را ترک کرده‌اند.

این دانشجو گفت که دانشجویان نخست در داخل دانشکده‌ی طب تجمع کرده بودند و سپس اعتراض‌شان را در مقابل این دانشکده ادامه دادند.

یکی دیگر از دانشجویان معترض که خواست نامش در خبر ذکر نشود، نیز به روزنامه اطلاعات روز گفت که معترضان از وزارت تحصیلات عالی طالبان خواستند تا فیصله‌اش را پس بگیرد و بگذارد دروازه‌ی دانشگاه‌ها به‌روی دختران باز شود.

در همین حال، مسئولان دانشگاه ننگرهار خبر اعتراض دانشجویان این دانشگاه در پیوند به تصمیم اخیر وزارت تحصیلات عالی را رد می‌کنند.

این درحالی است که وزارت تحصیلات عالی طالبان روز گذشته در مکتوبی عنوانی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، خواسته است که تحصیل دختران تا امر ثانی «معطل» بماند.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده را در داخل و خارج از کشور در پی داشته است. امریکا، آلمان، بریتانیا، سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، دیدبان حقوق بشر و… این تصمیم را محکوم کرده‌اند.