استادان زن دانشگاه‌ها: منع تحصیل و کار زنان غیراسلامی و غیرقانونی است

جامعه‌ی دانشگاهی زنان افغانستان به آنچه که احکام غیراسلامی و غیرقانونی علیه زنان توسط طالبان خوانده، «اعتراض شدید خود را اعلام کرده‌اند».

این زنان امروز (یک‌شنبه، ۴ جدی) با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که در فرامین طالبان از موجودیت زنان که نیمی از پیکر جامعه‌اند، برای حضور در دانشگاه‌ها و مشاغل، جلوگیری شده و با «ادعاهای کذب و انتساب رفتارهای خلاف شریعت اسلامی به زنان و دانشجویان دختر، برای به انزوا کشاندن هرچه بیشتر و حذف آنان کوشش شده است.»

استادان زن دانشگاه‌های افغانستان گفته که دین اسلام به اهمیت نقش حضور زن در تمام عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در یک جامعه‌ی اسلامی تأکید ورزیده و احادیث زیادی از سخنان خلفای اسلام درباره‌ی جایگاه و نقش فعال زن در اجتماع روایت شده است.

آنان اشاره کرده‌اند که حضور همسر پیامبر اسلام در کنار وی و برپایی نماز جماعت در کنار کعبه بهترین شاهد بر اهمیت ضرورت نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است.

جامعه‌ی دانشگاهی زنان افغانستان در بیانیه‌ی‌شان ضمن ابراز همبستگی و حمایت از تمام حرکت‌های مدنی در اعتراض به فرمان‌های طالبان، گفته‌اند که «خواهان لغو هرچه سریع‌تر احکامی است که به حبس زنان در خانه‌ها و حذف‌شان از یک جامعه‌ی اسلامی منجر می‌گردد.»

طالبان به‌تازگی تحصیل دختران را تعلیق و کار زنان در نهادهای غیردولتی را منع کرده‌‌اند.

طالبان پیشتر دختران را از مکتب محروم و زنان کارمند در ادارات دولتی را خانه‌نشین کرده بودند.