اطلاعات روز

منع کار و تحصیل زنان؛ صلیب سرخ درباره‌ی پیامد فاجعه‌بار تصمیم طالبان هشدار داد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان در واکنش به فرامین طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران و منع کار زنان در نهادهای غیردولتی، گفته است که این اقدامات می‌تواند منجر به پیامدهای انسانی فاجعه‌بار در کوتاه‌مدت تا بلندمدت شود.

این کمیته امروز (یک‌شنبه، ۴ جدی) با نشر بیانیه‌ای گفته که از تصمیمات اخیر طالبان آگاه است.

در این بیانیه آمده است: «محرومیت زنان و دختران از سیستم آموزشی در تمام سطوح و از نقش داشتن شان در عملیات بشردوستانه می‌تواند منجر به پیامدهای انسانی فاجعه‌بار در کوتاه‌مدت تا بلندمدت شود.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان با بیان این‌که صدها زن را استخدام کرده، گفته است که کار بشردوستانه در افغانستان و سرتاسر جهان تنها به لطف تلاش همه‌ی کارکنان از جمله زنان امکان‌پذیر است.

به‌گفته‌ی این کمیته، انکار مشارکت کامل زنان در عملیات، کل اقدامات بشردوستانه را به خطر می‌اندازد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ادامه درباره‌ی آینده‌ی سیستم صحی افغانستان و بیماران زن ابراز نگرانی کرده است.

این کمیته علاوه کرده است که از نوامبر ۲۰۲۱، از ۴۵ مرکز صحی از جمله شفاخانه‌‌ها و دانشکده‌های صحی حمایت و به ۲۶ میلیون نفر خدمت‌رسانی می‌کند.

این حمایت شامل پرداخت هزینه‌های جاری، مواد مصرفی صحی و پرداخت حقوق کارکنان صحی می‌شود که ۳۳ درصد آنان زنان هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته که حمایت‌های این کمیته ادامه دارد و در حال حاضر بحث‌هایی با مقامات طالبان در مورد تأثیر تصمیم اخیر شان در حال انجام است.

این کمیته در بخشی از بیانیه‌ای خود با اشاره به منع تحصیل دختران گفته واضح است که اگر زنان دیگر نتوانند مطالعات صحی خود را در تخصص‌های مختلف تکمیل کنند، تأثیر شدیدتری بر ارائه خدمات صحی در سراسر افغانستان خواهد داشت و جان میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد.

صلیب سرخ همچنین از طالبان خواسته است که راه‌حلی را در نظر بگیرند تا همه فعالان بشردوستانه بتوانند در روند کمک‌رسانی فعالیت کنند؛ در شرایطی که بیش از ۲۴ میلیون نفر نیاز به کمک دارند.

منع کار زنان در مؤسسات داخلی و بین‌المللی در افغانستان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. این مؤسسات در حال حاضر سرگرم کمک‌رسانی به نیازمندان اند‌.

تا اکنون سه سازمان بین‌المللی کمک‌رسان در اعتراض به منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی توسط طالبان، فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده‌اند.

آنالنا باربوک، وزیر خارجه‌ی آلمان هم در واکنش خود گفته است که تبدیل‌ شدن کمک‌های بشردوستانه به بازیچه‌ی زن‌ستیزی طالبان قابل پذیرش نیست.