سفارت طالبان در اسلام‌آباد: زندانی‌کردن شهروندان افغانستان به نفع روابط دو کشور نیست
Afghan Embassy

بازداشت مهاجرین افغان در پاکستان؛ سازمان ملل: خانواده‌ها نباید پشت میله‌های زندان باشند

دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در پاکستان گفته است که از دیدن تصاویر و گزارش‌های بازداشت مهاجرین افغانستانی در پاکستان، به‌ویژه در شهر کراچی ایالت سند این کشور «بسیار نگران» است.

این دفتر گفته است که خانواده‌ها و فرزندان صرف‌نظر از وضعیت‌شان، نباید پشت میله‌های زندان باشند: «ما درخواست می‌کنیم که مردم نباید به‌دلیل استفاده از حق اساسی انسانی خود برای پناهندگی مجازات یا جرم‌انگاری شود.»

دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اسلام‎آباد همچنین از کشورهای همسایه‌ی افغانستان خواسته است تا مانند گذشته به حمایت از کسانی که به دنبال امنیت هستند، ادامه دهند.

این دفتر همچنین در سطح جهانی از کشورها خواسته است تا بازگشت اجباری شهروندان کنونی و سابق افغانستان را تا زمان بهبود کامل اوضاع امنیتی، حاکمیت قانون و وضعیت حقوق بشر در افغانستان، متوقف کنند.

این درحالی است که براساس معلومات سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که توسط دیپلماتان طالبان اداره می‌شود، از مجموع دوهزار شهروند مهاجر افغانستان که در زندان‌های پاکستان، به‌ویژه کراچی به‌سر می‌بردند، ۵۰۰ نفرشان رها شده باقی علی‌رغم وعده‌های مکرر، هنوز هم در بند هستند.

این سفارت امروز در رشته‌تویتی نوشته است که زندانی و شکنجه‌کردن مهاجرین افغانستانی در پاکستان، از جمله زنان و کودکان «بسیار دردآور» است و به نفع روابط دو کشور باهم برادر نیست. سفارت افغانستان از پاکستان خواسته است که هرچه زودتر زندانیان را رها کرده و به این روند پایان بدهد.