اطلاعات روز

ازبیکستان موضوع مرگ‌ومیر ناشی از شربت سرفه هندی را با دهلی نو مطرح کرده است

دولت ازبیکستان اعلام کرده است که موضوع مرگ‌ومیر ناشی از مصرف شربت سرفه «Dok1 Max» وارداتی را با دولت هند مطرح کرده و نتایج آزمایشات نمونه‌ی شربت را نیز با دهلی نو در میان گذاشته است.

منابع رسمی سطح بالای دولت ازبیکستان به شرط افشانشدن نام‌شان به «ABP Live» گفته‌اند که وزارت خارجه‌ی این کشور پس از آن‌که شربت‌های سرفه تولیدشده در اوتار پرادش هند واقعا آلوده بوده، به دولت هند نامه نوشته و خواستار بررسی کامل این موضوع شده است.

به‌گفته‌ی این منابع، دولت هند پس از دریافت نامه، مجوز صادرات این دارو را به حالت تعلیق درآورده و تولید آن توسط شرکت «ماریون بیوتیک» را نیز متوقف کرده است.

منابع اضافه کرده‌اند که هند به مقامات ازبیکستان گفته است که شربت سرفه را در لابراتوار منطقه‌ای آزمایش دارو در چاندیگر انجام داده و نتایج آن به‌زودی با آنها در میان گذاشته خواهد شد.

یک مقام ارشد ازبیکستان گفته است: «ما می‌خواهیم روند کاملا شفاف باشد، به همین دلیل است که نتایج تحقیقات مربوطه خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم.»

این مقام همچنین گفته است که ۱۸ کودک پس از مصرف این دارو جان‌شان را از دست داده‌اند و ممکن است بر صادرات دارویی هند به ازبیکستان که سالانه به حدود ۲۰۰ میلیون دالر می‌رسد، تأثیر بگذارد.