توزیع تذکر‌ه‌ی الکترونیکی تا برگزاری انتخابات پارلمانی تکمیل نمی‌شود

اطلاعات روز: مسئولان ‌اداره‌ی ثبت و توزیع تذکره‌ی الکترونیکی اعلام کردند، به دلیل عدم توزیع تذکره‌ی‌ الکترونیکی، برگزاری انتخابات پارلمانی‌ به تأخیر انداخته نشود. زمری باهر، سرپرست این اداره گفت، آمادگی‌ برای آغاز توزیع تذکره‌ی الکترونیکی روی دست گرفته شده؛ اما توزیع آن زمان‌گیر است. او افزود، توزیع تذکره‌‌ برای تمام مردم تا برگزاری انتخابات پارلمانی‌ تکمیل نخواهد شد.

هفته‌ی گذشته‌ شماری از نهادهای مدنی از حکومت خواسته بودند که انتخابات پارلمانی را به تأخیر اندازد. این نهادها تأکید داشتند، پس از اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و توزیع تذکره‌ی الکترونیکی، انتخابات پارلمانی برگزار شود. به باور آنان، اگر چنین نشود، این انتخابات با سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو می‌شود.

با این حال، مسئولان اداره‌ی ثبت نام توزیع تذکره‌ی الکترونیکی می‌گویند، این اداره در هر روز توانایی توزیع حدود چهار هزار تذکره‌‌ی جدید را دارد که تا قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی تکمیل نمی‌شود. این اداره در حال حاضر برای توزیع تذکره‌ی جدید صرف ۹۰۰ مأمور دارد که این تعداد ‌بسیار اندک است.

قرار است توزیع تذکر‌ه‌ها به‌زودی نخست از کابل شروع شود و سپس به ولسوالی‌های کابل گسترش یابد. در مرحله‌ی سوم، توزیع تذکره‌ی الکترونیکی از ولایت‌های کشور آغاز می‌شود. بر اساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر از مجموع حدود 30 میلیون نفوس کشور، فقط ۱۴ میلیون آن‌ها تذکره دارند.

حال این نگرانی مطرح می‌شود که با آغاز روند توزیع ‌تذکره‌ی الکترونیکی، شهروندان خارجی از کشور تذکره دریافت نکنند. زمری باهر نیز می‌گوید که ثبت اشخاص برای توزیع تذکره‌‌ی الکترونیکی از چالش‌های عمده‌‌ی‌ فراراه آنان است. اما او تأکید کرد، برای این‌که شهروندان خارجی از کشور تذکره‌ دریافت نکنند، برنامه‌ دارند.

او گفت: «در قدم نخست اداره‌ی ثبت و احوال نفوس هویت افراد متقاضی را مشخص می‌کند و همزمان، ما هر فامیل را با رییس خانواده به مرکز توزیع تذکره می‌خواهیم. پس از تثبیت هویت تک تک آنان، تذکره‌ی جدید‌شان را دریافت خواهند کرد». باهر افزود که برای افراد مجرد نیز برنامه‌ی مشخصی وجود دارد.

او در ادامه تأکید کرد، در حال حاضر برای توزیع تذکره‌ی الکترونیکی آمادگی لازم را دارد. او افزود، هر وقتی قانون ثبت و احوال نفوس از سوی رییس جمهوری توشیح شود، روند توزیع تذکره‌ی الکترونیکی آغاز می‌شود. درج شدن یا نشدن‌ نام اقوام در تذکره‌ی الکترونیکی یکی از چالش‌های عمده است.

در زمانی که طرح این قانون در مجلس بود، شماری از نمایندگان تأکید داشتند که باید نام اقوام در تذکره‌ی الکترونیکی درج شود؛ اما شمار‌ دیگری مخالف‌‌ آن بودند. این مسئله بین مردم و رهبران سیاسی نیز جنجالی شد و آنان نیز خواستار ذکر نام اقوام در این تذکره‌ی جدید شدند. اما زمری باهر به بخدی گفت، در قانون ثبت و احوال نفوس تصویب شده که نام اقوام در تذکره‌ی جدید ذکر نشود.