طالبان فیض‌الله فیض‌بخش، خبرنگار آزاد را پس از پنج ماه از زندان آزاد کردند

مرکز خبرنگاران افغانستان تأیید کرده است که طالبان فیض‌الله فیض‌بخش، خبرنگار آزاد در کابل را پس از حدود پنج ماه از زندان آزاد کرده‌اند. این مرکز از آزادی فیض‌بخش استقبال کرده و از طالبان خواسته است تا قدرت‌الله ترار، خبرنگار زندانی در خوست را نیز آزاد کنند.

در اعلامیه‌ی مرکز خبرنگاران افغانستان که امروز (چهارشنبه، ۱۴ جدی) منتشر شده، به نقل از یک منبع مطلع آمده است که فیض‌بخش سه روز قبل با «سپردن تعهد» از زندان استخبارات طالبان در کابل آزاد شده است.

فیض‌الله فیض‌بخش، خبرنگار آزاد در تاریخ ۲۶ اسد سال جاری همراه با ایور شیرر، خبرنگار امریکایی هنگام تصویربرداری از محل «کشته‌شدن» ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در کابل، از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده بود. شیرر در ۲۹ ماه قوس آزاد و به امریکا بازگشت.

با این حال، مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که به باور این مرکز، این دو خبرنگار که در حال اجرای وظیفه و اطلاع‌رسانی در مورد چگونگی یک رویداد بودند، در همان ابتدا نباید بازداشت و زندانی می‌شدند.

این مرکز در ادامه گفته است که قدرت‌الله ترار، خبرنگار تلویزیون زرغون در خوست از ۲۰ ماه عقرب سال جاری به‌دلیل نوشته‌های انتقادی‌اش در فیسبوک، از سوی طالبان بازداشت و زندانی شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن درخواست برای رهایی این خبرنگار، همچنین از طالبان خواسته است که بگذارند خبرنگاران در فضای آزاد و بدون ترس از بازداشت، به کار خود ادامه بدهند.

این درحالی است که طالبان صبح روز گذشته خالد قادری، شاعر و خبرنگار رادیو نوروز در شهر هرات را نیز پس از نزدیک به ده ماه از زندان آزاد کردند. قادری به اتهام یادداشت‌های انتقادی‌اش از طالبان در فیسبوک، توسط دادگاه نظامی این گروه در هرات به یک سال حبس محکوم به مجازات شده بود.