مهلت یک هفته‌ای طالبان به زنان فروشنده در بلخ؛ دکان‌های تان را مسدود کنید

چند روز پس از دستورالعمل طالبان مبنی بر منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی، اکنون این گروه در ولایت بلخ برای توقف فعالیت زنان فروشنده در یکی از مارکت‌های تجارتی، یک هفته ضرب‌العجل تعیین کرده است.

برخی از زنان فروشنده در مارکت «سیتی واک» شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ امروز (پنج‌شنبه، ۱۵ جدی) به روزنامه اطلاعات روز تأیید کردند که طالبان برای‌شان دستور داده‌اند تا دکان‌های‌شان را بسته کنند.

این زنان می‌گویند که طالبان گفته‌اند تا یک هفته‌ی دیگر باید تمامی فروشندگان زن از این مارکت اخراج شوند.

براساس معلومات منابع، در حال حاضر دست‌کم ۳۰ زن و دختر که بیشترشان سرپرست خانواده‌های‌شان هستند، در دکان‌های این مارکت تجارتی سرگرم فعالیت هستند.

این بانوان ضمن انتقاد از طالبان، می‌گویند که اقدام این گروه برای منع کار زنان در شرایطی سخت اقتصادی، آنان را هر روز با مشکلات بیشتر مواجه می‌کند. آنها از طالبان می‌خواهند که در مورد این تصمیم‌شان تجدید نظر کنند.

این درحالی است که طالبان حدود دو هفته پیش تحصیل دختران در دانشگاه و به تعقیب آن کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی را منع کردند. این اقدام باعث شده است تا چندین سازمان بشردوستانه فعالیت‌های‌شان را در افغانستان متوقف کنند.

هرچند این تصیم طالبان واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ی بین‌المللی را در پی داشته است، اما مقام‌ها و سخن‌گویان این گروه در نشست‌های مختلف از تصمیم‌شان دفاع کرده‌اند.