REUTERS/Omar Sobhani

چاره‌جویی خلیل‌زاد برای جنگ اوکراین: دروازه‌‌ی گفت‌وگو برای راه‌حل سیاسی باز گذاشته شود

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان که تجربه‌ی مذاکره با طالبان و امضای توافق‌نامه‌ی دوحه را دارد، خواستار باز نگهداشتن درهای گفت‌وگو برای «راه‌‌حل سیاسی» در جنگ اوکراین شده است.

او صبح امروز (شنبه، ۲۰ جدی) در توییتی نوشته است: «نقش ما (امریکا) در افزایش هزینه‌های پوتین حیاتی است، اما باید خردمندانه و استوار باشیم و درها را برای یک راه‌حل سیاسی که در خدمت منافع بلندمدت جهانی ما یعنی ثبات و امنیت باشد، باز نگهداریم.»

خلیل‌زاد در مقاله‌ی خود در سایت نشنل‌انترست نیز این پیشنهاد را مطرح کرده است. او در این مقاله سفیر سابق امریکا در سازمان ملل معرفی شده، در حالی‌که آخرین‌ مأموریت او نماینده ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان بود و معمار توافق‌ دوحه شناخته می‌شود.

اظهارات خلیل‌زاد درباره‌ی جنگ اوکراین انتقادهای کاربران افغانستانی توییتر را به همراه داشته است.

کاربری زیر توییت خلیل‌زاد نوشته است که امریکا می‌تواند از تجربیات وی برای حل‌وفصل سیاسی استفاده کند؛ آیا افغانستان «مثال خوبی نیست؟»

فرد دیگری نوشته است: «داشتن یک توافق‌نامه‌ی جدید دوحه چطور است؟ آیا فکر می‌کنید پوتین تغییر کرده است، همان‌طوری که شما فکر می‌کردید طالبان تغییر کرده است؟»

فردی با زبان فارسی خطاب به خلیل‌زاد نوشته است که «خودت راه‌حل سیاسی را شرماندی».

کاربر دیگر نوشته است اگر خلیل‌زاد در سه ماه آینده به‌عنوان یک فرد مسئول برای معامله با پوتین منصوب شود، «یک توافق شرم‌آور دیگر مانند توافق‌نامه‌ی دوحه امضا خواهید کرد».

توافق دوحه در نتیجه‌ی مذاکرات خلیل‌زاد بدست آمد که زمینه را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم کرد و منجر به فروپاشی دولت و ارتش افغانستان شد.

خلیل‌زاد بارها از این توافق دفاع کرده و سیاستمداران افغانستان را مقصیر دانسته‌ است.