ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان

پاسخ طالبان به سازمان همکاری اسلامی: در امور داخلی ما مداخله نکنید

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که نگرانی‌های سازمان همکاری اسلامی در مورد آموزش زنان را درک می‌کنند، اما بهتر است این سازمان در امور داخلی افغانستان مداخله نکند.

مجاهد این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۲۲ جدی) در پاسخ به اعلامیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی مطرح کرده است.

او در بیانیه‌ای گفته است که از اعلامیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی استقبال می‌کنند: «واقعا هم جهان باید به همکاری‌شان با مردم افغانستان ادامه بدهند و در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.»

سخن‌گوی طالبان ممنوعیت آموزش دختران را یک گام موقتی این گروه خوانده و افزوده است که با فراهم‌شدن زمینه‌ی مساعد، این نگرانی نیز رفع خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد از تمام سازمان‌ها، به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی خواسته است که در تفاهم نزدیک با طالبان، به همکاری‌های‌شان با مردم افغانستان ادامه بدهند.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه در شهر جده عربستان سعودی برگزار شد. در اعلامیه پایانی این نشست، آموزش یک حق اساسی بشری خوانده شده است.

همچنین، کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در این اعلامیه درباره‌ی بدترشدن بحران انسانی و حقوق بشر در افغانستان قویا ابراز نگرانی کرده است.

این کمیته منع تحصیل دختران در دانشگاه و کار زنان در نهادهای غیردولتی توسط طالبان را خلاف شریعت اسلام و سنت پیامبر خوانده‌ و درباره‌ی این تصمیمات ابزار ناامیدی کرده است.

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی تأکید کرده است که طالبان باید به زنان و دختران اجازه دهند تا از حقوق خود استفاده و در توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی جامعه افغانستان مشارکت کنند.