اطلاعات روز

۴۷ پیمان‌کار افغانستانی «شورای بریتانیا» یک گام به بریتانیا نزدیک‌تر شدند

گروهی متشکل از ۴۷ پیمان‌کار شورای بریتانیا که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در خفا زندگی می‌کنند، سرانجام مانع دیگری را پشت سر گذاشته و به مرحله‌ی ماقبل آخر طرح پذیرشی که برای انتقال آن‌ها به بریتانیا طراحی شده بود، رسیده‌اند.

شورای فرهنگی بریتانیا (British Council)، سازمان بریتانیایی فعال در ارائه‌ی فرصت‌های آموزشی و فرهنگی در عرصه‌ی بین‌الملل است.

به گزارش روزنامه گاردین، گفته می‌شود که این گروه ۴۷ نفری بررسی‌های امنیتی را گذرانده و از آن‌ها خواسته شده برای طی مراحل بیومتریک به مرکز صدور ویزا بیایند. پس از آن نوبت به مرحله‌ی بررسی‌های امنیتی نهایی می‌رسد.

با این حال، دولت بریتانیا افراد زیادی را که طی ۱۸ ماه اخیر مدام خانه عوض کرده تا به چنگ طالبان نیفتند، ناامید کرده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای، برخی ادعاهای لئو دوچرتی، معاون پارلمانی وزیر خارجه در امور اروپا را رد و برخی را اصلاح کرد.

دوچرتی در ابتدا تصدیق کرده بود که به حدود نیمی از پیمان‌کاران گفته شده «به سمت مرز حرکت کنند» و قبل از انجام مقدمات پرواز به بریتانیا به پاکستان سفر کنند.

طبق گزارش گاردین، با توجه به این‌که طرح کمک به انتقال پیمان‌کاران از افغانستان به بریتانیا بیش از یک سال پیش، در ششم جنوری ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، پیشرفت کار بسیار کُند بوده است.

تصور می‌شود به نیمی از این افراد در پاییز گذشته گفته شده درخواست‌شان پذیرفته شده، اما روند طولانی بررسی‌های امنیتی منجر به تأخیرهای بیشتر شده است.

ظاهرا این پیمان‌کاران در بخش آموزش زبان انگلیسی و ارائه فرصت‌های تحصیلی به افغانستانی‌ها، به مأموریت دیپلماتیک بریتانیا کمک کرده‌اند.

بر اساس تخمین‌ها، از میان ۱۹۰ پیمانکار، تقریبا ۸۵ نفر در معرض «خطر خیلی شدید» و ۹۰ نفر دیگر در معرض «خطر شدید» طبقه‌بندی شده‌اند.

دوچرتی این هفته گفته بود که حدود نیمی از پیمان‌کاران مراحل را طی کرده و اجازه‌ی رفتن به بریتانیا تحت طرح اسکان مجدد شهروندان افغانستان را کسب کرده‌اند.

علاوه بر این، او چهارشنبه شب در یک مناظره گفته بود که ۳۰۰ نفر از اعضای خانواده‌ی این افراد مجوز رفتن به بریتانیا را دریافت کرده‌اند و اخیرا با ۴۷ پیمانکار سابق شورای بریتانیا برای شروع این روند تماس گرفته شده است.

دوچرتی در مناظره گفت که هرچند در طرح «اسکان مجدد شهروندان افغانستان» برای پیمانکاران شورای بریتانیا، پیمانکاران «گارداورلد» که در سفارت بریتانیا وظیفه‌ی محافظت را به عهد داشتند و فارغ‌التحصیلان چیونینگ، تنها هزار و ۵۰۰ فرصت در نظر گرفته شده، این رقم تنها «ابزار سنجش» است، نه «سقف پذیرش» و افزود که فرصت‌های بیشتری در اواخر سال فراهم خواهد شد.

پس از نشر صحبت‌های دوچرتی در گاردین، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که او در سخنان خود دچار اشتباهات زیادی شده و در بیانیه‌ای اصلاحی اعلام کرد که هنوز به هیچ یک از کارکنان شورای بریتانیا چراغ سبز برای رفتن به بریتانیا داده نشده است.

براساس بیانیه‌ی جدید وزارت امور خارجه، به ۹۰ کارمند گفته شده که «در اصل» واجد شرایط هستند که ۴۷ نفر از آن‌ها بررسی‌های امنیتی را گذرانده‌ و به یک مرکز صدور ویزا دعوت شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما اطلاع‌رسانی را به افراد واجد شرایطی که بررسی‌های امنیتی را گذرانده‌اند، آغاز کرده‌ایم و به آن‌ها در مورد مراحل بعدی مشاوره می‌دهیم.»

ادعای دوچرتی مبنی بر این‌که هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش این طرح، «سقف پذیرش» محسوب نمی‌شود نیز حذف و گفته شد که به‌زودی اصلاح می‌شود. در بیانیه‌ی وزارت خارجه گفته شده که هیچ قول قاطعی در این زمینه داده نمی‌شود.

جان بارون، نماینده حزب محافظه‌کار که ریاست گروه پارلمانی فراحزبی شورای بریتانیا را بر عهده دارد، عملیات جابجایی هر چه سریع‌تر پیمانکاران را رهبری کرده است.

او گفت: «اگر ۲۰۰ نفر و خانواده‌های‌شان به ما کمک کردند، حالا نوبت ماست که به آن ۲۰۰ نفر کمک کنیم. اکنون زمان محقق کردن این [وظیفه] رسیده و این در مورد گارداورلد و چیونینگ نیز صدق می‌کند.»

پس از بیانیه‌ی اصلاحی دولت، بارون افزود: «این‌که دولت تصمیم دارد بسیاری از تضمین‌های وزیر را که در مناظره به من داده شده پس بگیرد، اقدامی بسیار غیرعادی و بسیار ناامیدکننده است.»

این نماینده مجلس پیش از این در پارلمان درباره‌ی کسانی صحبت کرده بود که «در ترس دائمی [از دست دادن] جان خود زندگی می‌کنند و از خانه‌ای به خانه‌‌ای می‌روند تا به چنگ طالبان نیفتند.»