عکس: UChicago Institute of Politics

پمپئو: اشرف غنی مانع مذاکرات صلح بود، انتخابات را هم دزدید

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی پیشین امریکا در اظهاراتی گفته است که اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان به‌شدت مخالف مذاکرات امریکا و طالبان بود. او غنی را نیز متهم کرده که در انتخابات ۱۳۹۸ افغانستان به «آرا دست‌برد زده و انتخابات را دزدیده است».

پمپئو که در نشستی در دانشگاه شیکاگو صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا او از اشرف غنی خواسته بود که کناره‌گیری کند، گفت که این کار را نکرده است: «خوب، او [غنی] فکر می‌کرد که من این کار را کرده‌ام ولی من این کار را نکره بودم. من به طرز باورنکردنی از رییس‌جمهور غنی ناامید شده بودم.»

او در ادامه‌، مذاکرات امریکا و طالبان را لازمی دانسته و گفته است که بارک اوباما هم برای گفت‌وگو با طالبان تلاش کرد، اما موفق نشد.

پمپئو افزوده است که رییس‌جمهور غنی به‌شدت مخالف این گفت‌وگو بود و حاضر نبود این کار را انجام دهد. «او فقط در تلاش برای انتخاب مجدد به ریاست‌جمهوری بود. او با مهارت بیشتر از رقیب خود به آرا دست‌برد زد و انتخابات را دزدید. بنابراین، او مخالف این مذاکرات بود. او دوست نداشت که ایالات متحده با طالبان مذاکره کند؛ اگرچه این مذاکرات فوق‌العاده بود.»

وزیر خارجه‌ی پیشین امریکا مذاکرات با طالبان را بسیار سخت توصیف کرده و گفته است که او با یک مقام طالبان دیدار داشت که دوست‌اش را کشته بود. «رفتن به اتاق و مذاکره کردن با فردی که یکی از عزیزانت را کشته است، سخت است اما برای امریکا مهم بود که این را درستش کند.»

پمپئو در بخشی از صحبت‌های خود افزوده است که در افغانستان گروه‌های مختلف سیاسی وجود داشت و دست یافتن به تفاهم در میان گروه‌ها احتمالا یک مذاکره‌ی پنج‌ساله و ده‌ساله را در برمی‌گرفت.

او گفته است که قرار بود این مذاکرات انجام شود؛ اما به‌گفته‌ی او، اشرف غنی حاضر نبود. «رییس‌جمهور غنی حاضر نبود. او نمی‌خواست در این مذاکرات شرکت کند. این تأسف‌برانگیز بود.»

پمپئو علاوه کرده است که اشرف غنی در آخر نیز بر خلاف رییس‌جمهور اوکراین که ماندن را انتخاب کرد، تصمیم گرفت سوار یک هواپیما شده و عازم یک کشور دیگر شود، در حالی‌که مردم افغانستان رنج می‌کشند.

او در پاسخ به پرسشی که چگونه از مذاکرات امریکا و طالبان با توجه به وضعیت زنان و دختران افغانستان دفاع می‌کند، نیز افزود که امریکا با پایان دادن حضور خود در افغانستان جان امریکایی‌ها را نجات داده است.

پمپئو اضافه کرده است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین برای خروج از افغانستان کارزار انتخاباتی به راه انداخت که دیده شد مردم امریکا خواستار خروج آنان بودند.

به‌گفته‌ی او، رییس‌جمهور بایدن نیز کارزار انتخاباتی کرد و گفت که او هم همین کار را خواهد کرد. پمپئو تأکید کرده است که مردم امریکا از حضور نظامیان این کشور در افغانستان به ستوه آمده بودند.

پمپئو می‌گوید زمانی که رییس سازمان اطلاعات امریکا (سیا) بود، ترامپ تأکید داشت که هرچه زودتر نظامیان امریکایی از افغانستان خارج شوند؛ اما او مخالف این کار بود.

وزیر پیشین خارجه گفت: «بنابراین، ما تعداد نیروهای خود را کاهش داده و از ۱۵ هزار نفر طی چهار سال به دو هزار و ۵۰۰ نفر رساندیم. اما رییس‌جمهور پیوسته به من می‌گفت که مایک! ما به اندازه کافی سریع خارج نمی‌شویم. گفتم اگر ما دو هزار و ۵۰۰ سرباز باقی مانده را هم بیرون بیاوریم، همه چیز فرو می‌ریزد و اتفاقات بدی رخ می‌دهد.»

به‌گفته‌ی پمپئو، زمانی که رییس‌جمهور بایدن این کار را انجام داد، درست همان اتفاق افتاد که پیش‌بینی می‌کرد.

او خروج امریکا از افغانستان را بسیار بد و ویران‌گر توصیف کرده و گفته که [حتا] برای روحیه‌ی ارتش امریکا بد بود. برای امنیت امریکا بد بود. «شما باید بدانید که دوستان ما مثل گذشته به ما اعتماد ندارند و دشمنان ما آن‌قدر [که باید]، از ما نمی‌ترسند.»

پمپئو گفته او معتقد است که حمله‌ی روسیه به اوکراین ناشی از مشاهدات پوتین در مورد نحوه‌ی عملکرد رییس‌جمهور بایدن در مورد خروج از افغانستان بود.