عکس: UN

نماینده سازمان ملل: اعضای شورای امنیت در مخالفت با سیاست‌های طالبان متحد شوند

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در افغانستان در نشست خصوصی شورای امنیت این سازمان تأکید کرده است که اعضای شورا باید در مخالفت با سیاست‌های طالبان برای تضعیف حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان متحد شوند.

به گزارش سایت سازمان ملل، رزا اوتونبایوا تأکید کرده است که تصمیمات طالبان از جمله ممنوعیت تحصیل دختران در مکاتب بالاتر از صنف ششم، جلوگیری از رفتن زنان به دانشگاه‌ها و منع آنان از کار در نهادهای بشردوستانه، همگی «نقض شدید حقوق اساسی» است.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی سازمان ملل متحد دیروز (جمعه، ۲۳ جدی) در نشست خبری در نیویارک به خبرنگاران گفت که نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در نشست خصوصی شورای امنیت همچنین درباره‌ی تأثیر منفی تصمیمات طالبان بر ارسال کمک‌های بشردوستانه صحبت کرده است.

به‌گفته‌ی دوجاریک، رزا اوتونبایوا بر لزوم اتحاد شورا در برابر این تصمیمات تأکید کرده است.

به‌دنبال ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی یا سایر مشاغل بخش کمک‌رسانی در ماه گذشته، تعدادی از سازمان‌های غیردولتی فعالیت‌های نجات جان شان را متوقف کرده‌اند؛ به این دلیل که توزیع کمک‌ها و عملیات کارکنان بدون مشارکت زنان غیرممکن است.

به‌تازگی نمایندگان ۱۱ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل از طالبان خواستند که فورا تمام اقدامات ظالمانه علیه زنان و دختران را لغو کنند، به تعهدات شان در قبال شورای امنیت پابند باشند و به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند.

آنان در بیانیه‌ی مشترک‌شان گفته‌اند که حضور زنان در عملیات‌های بشردوستانه محوری و حیاتی است، زیرا آنان دارای تخصص منحصر به فردی هستند و به جوامعی دسترسی دارند که همکاران مردشان نمی‌توانند به آنان دسترسی پیدا کنند.

۱۱ عضو شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که بدون مشارکت کامل زنان در پروسه‌های امدادرسانی، سازمان‌های غیردولتی قادر نخواهند بود تا برای ارائه‌ی خدمات به نیازمندان، به‌ویژه زنان و دختران دسترسی پیدا کنند. آنان بر اجازه‌ی دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای فعالان بشردوستانه بدون در نظر گرفتن جنسیت‌شان تأکید کرده‌اند.