ایتالیا به حضور نظامی‌اش پس از ۲۰۱۴ ادامه می‎دهد

انریکو لِتا، نخست‌وزیر ایتالیا در سفری به کابل گفت که کشورش به حضور نظامی ‌خود در افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور در سال ۲۰۱۴ ادامه می‎دهد. آقای لتا که در یک نشست مشترک خبری با حامد کرزی، رییس جمهوری ‌سخن می‎گفت، در مورد تعداد نظامیان ایتالیایی پس از سال ۲۰۱۴ توضیحی نداد؛ اما گفت که نیروهای ایتالیایی در چهارچوب مأموریت آموزشی در افغانستان خواهند ماند. ایتالیا ۲۸۲۵ سرباز در افغانستان دارد که عمدتاً در کابل و هرات مستقر‌اند و فرمان‌دهی نیروهای بین‎المللی در ولایت هرات را به عهده دارند.

نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «بدون شک ما طرف‌دار ادامه‌ی تعهد و هم‌کاری‎های خود با افغانستان در چارچوب هم‌کاری دوجانبه هستیم و از طریق سازوکارهای چندجانبه‎ای که ما هم عضو آن‌ها هستیم، متعهد هستیم». از جمله‌ی سازمان‌های چندجانبه‎ای که آقای لتا به آن اشاره کرد، سازمان ناتو است. او افزود که کشورش از طریق این پیمان هم به ادامه هم‌کاری‎های خود با افغانستان متعهد است. او تأکید کرد که مأموریت نظامیان ایتالیایی پس از ۲۰۱۴ از هم‌کاری‌های امنیتی به هم‌کاری‌های آموزشی «تغییر» خواهد کرد.

اگر چه آقای لتا در مورد تعداد نظامیان ایتالیایی که پس از خروج ناتو از افغانستان در ‌کشور خواهند ماند، آماری ارائه نکرد؛ اما پیش از این وزیر دفاع ایتالیا در سفری به کشور گفته بود که احتمالاً ۵۰۰ تا ۷۰۰ نظامی ‌ایتالیایی در افغانستان خواهند ماند. نخست‎وزیر ایتالیا افزود که هم‌کاری‎های کشورش پس از ۲۰۱۴ تنها به کمک‎های نظامی ‌و امنیتی محدود نخواهد بود، بلکه در زمینه‎های گوناگون و از جمله آموزش و پرورش، توسعه‌ی روستایی و رشد اقتصادی افغانستان ادامه خواهد یافت.

آقای لتا تأکید کرد: «من به رییس جمهوری کرزی اطمینان دادم که افغانستان تنها گذاشته نخواهد شد». او افزود که کشورش برای این که دست‌آوردهای بیش از یک‌‌دهه‌ی اخیر در افغانستان پایدار و غیرقابل بازگشت شود، ایتالیا به هم‌کاری‎های خود به حکومت افغانستان ادامه می‌دهد.

حامد کرزی رییس جمهوری کشور در این کنفرانس خبری گفت: «با اطمینان به شما گفته می‎توانم که افغانستان از حضور ایتالیا در افغانستان پس از ۲۰۱۴ استقبال می‎کند». رییس جمهوری کشور از حضور ۱۲ ساله‌ی ارتش ایتالیا در افغانستان و کمک به امنیت و هم‌کاری‎های اقتصادی این کشور به کشورش تقدیر و سپاس‌گزاری کرد.

آقای کرزی روز شنبه در یک نشست دیگر خبری در کابل گفت که کشورهای عضو سازمان پیمان ناتو خواستار حضور ادامه‌ی نظامی ‌خود در افغانستان‌اند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *